Nagy lelkesedés övezte levelemet, melyben meghirdettem a
látogatás lehetőségét a klubtagok számára. Nemrég még a Vörösmarty tér
közvetlen közelében álló épületegyüttes védelméért léptünk fel, nehogy “leszálljon”
a városképet szétziláló Zeppelin. Most egy olyan épületbe tettünk látogatást,
amely a Vörösmarty tér egyik sarkán bástyaként emelkedik és szemközt álló
épületpárjával őrzi a tér mindannyiunk számára oly kedves eredeti koncepcióját. Láttunk már pozitív – a Párizsi Nagy Áruház
rekonstrukciós tervét, amely szintén az Orco csoporthoz fűződik - és negatív
példát egyaránt arra, miként tudnak átalakítani, új funkciót adni egy-egy
építészetileg, esztétikailag jelentős épületnek, amely szerves eleme Budapest
páratlan építészeti szövetének.
Nos, mikor levelemben a bevásárlóközpontot hirdető
szlogent említettem, kisebb viharfelhőt kavart körünkben. Egyesek a felújítást
megelőző időben jártak az épületben és látták még azokat a díszes lépcsőházakat,
termeket, melyek később mégis lebontásra ítéltettek. Ennek tudatában némi
kétely övezte a szlogent, vajon lehet-e annál szebbet tervezni, kivitelezni,
mint amilyen pompában valaha tündöklött ez az épület.
Nagy az izgalom, hamar összeverbuválódik a 14 fős csapat. Vörösmarty
téren bevárjuk egymást, és kedves fiatal építész kolléganő vezetőnket, Korsós
Ágnest, aki az Orco csoport megbízottjaként vezette, felügyelte a munkák
menetét.
Gyors bemutatkozás után egy-két szót ejtünk az épület történetéről – Alpár Ignác tervei alapján 1911-1915 között épült a Pesti Hazai Első Takarékpénztár Egyesület megbízásából. A harmadik székhelyüknek biztosított otthont. Azóta számos funkciót betöltő épület legutoljára a budapesti tőzsdének biztosított helyet, mielőtt az Orco csoport megvásárolta az ingatlant és felkérte az átalakítások megtervezésére Christian Biecher francia építészt – aki a forma- és színvilágért illetve a díszítésért volt felelős – és a Kőnig és Wagner magyar építész irodát.
Megnyugvással tekintettünk a térre néző főhomlokzatra - a
sarkon a hengeres, lapos tetős bástyaszerű elem áll. A monumentális három
emeletmagasságig felfutó oszloprend is a helyén van. Ugyanakkor kíváncsian várjuk,
vajon milyen szerepet tölt be a tetőterasz fölé kihajló fémrács.
Utunkat a Türr István utcából nyíló oldalbejáraton
kezdjük, a hátsó lépcsőn gyalogolunk felfelé. Itt tanúi lehetünk egy remek
építészeti megoldásnak. Végre egy épület, ahol megőrizték az eredeti ablakokat!
A kecses, vékony ablakkereteket és pálcatagokat ma már nem gyártják le, mert a hőszigetelési
szempontoknak megfelelő ablaküveg nehezebb, nem bírná el a vékony fakeretet. De
itt a Váci1-ben nem ez történt! Alpár Ignác szellemi örökségét tiszteletben
tartva, megtartották a külső ablakokat és felújítva eredeti formájukban,
léptéküket megőrizve tündökölnek ma is. A hőszigetelést a belső ablak
biztosítja. Példaértékű megoldás!
Tovább lépkedve a lépcsőfokokon szaftos sztorikat hallunk
az egykori építőmesterek, kőművesek a szebbik nemet ábrázoló beszédes falskicceiről.
A második emeletre érve, körfolyosóról az épület szívében
nyíló hatalmas átrium tárul elénk. Körbetekintve minden nézetben megbújik
valami meglepetés, lassan adagolva a kortárs építészet szokatlan, merész
elemeit. A hátsó homlokzaton homogén színek – tört fehér plafon, az oszlopokat
borító kávébarna gres-lapok és fekete színű borítás dominálnak. Az
üzlethelyiségek még félkész állapotban. Az üzletfeliratokat egységbe rendező
fekete sáv hangsúlyos kontúrja eleganciát sugall, nem engedi, hogy a csilli-villi,
feltűnést keltő, tekintetet vonzó feliratok okán a luxus helyett a giccs és
olcsóság érzetét keltse bennünk. Jó pont!
A fő homlokzat irányába az átrium térben 6 milliméter
vastag eloxált alumínium arany csipke lemez csüng a födémről. Ági elárulja
nekünk, hogy ez az elem Christian Biecher egyik jellegzetes motívuma, amit
feltétlen bele akart illeszteni az épület díszítésébe, továbbá ez az elem a
tetőterasz felett kihajló fémlemezen is meg fog jelenni, amint az látható már a
Váci utcában nyitott új főbejárat felett is.
A csipke alatt egy kisebb várszerű építmény ugrik ki az
átrium térbe. Akik ismerik az épületet, már tudják, hogy ez az üveglapokkal
beborított elem az egykori levéltár díszes lépcsőház. De nem szólnak, had
maradjon meglepetés nekünk.
A szemközti oldalon megtekintjük a gépházat, szellőző
berendezést. Itt legyalogolunk a földszintre, ahol az eredeti részleteiben
pompázó termekbe érünk. Modern környezetből visszacsöppenünk a Monarchia
korabeli állapotba, Róth Miksa, Maróti Gáza és a neves díszműlakatos Jungfer
Gyula keze-munkái közé. Elsőként a Vörösmarty téri bejárat mögötti
előcsarnokba, ahol a helyreállított márványtábla állít emléket az Első Hazai
Pesti Takarékpénztárnak. A teremben mind a nyolc gazdagon díszített,
vörösmárvány oszlop eredeti burkolatában díszeleg, a karzaton márvány puttók
fogadnak minket. Tovább menet az üvegpáramennyezettel fedett pénztárcsarnokba
érünk és a hozzákapcsolódó váróterembe. Ági elárulja, hogy az íves üvegfödém
felett új tömör födém emeltetett ezért mesterséges fényforrással oldották meg a
megvilágítást. A váróteremben ma a Szamos cukrászda újonnan nyíló kézműves
üzlete nyitja meg kapuit.
Az előcsarnokból nyílik a régi levéltári szárny díszes
lépcsője – az egyetlen, ami megmaradt.
Innen a trezortermekbe érünk. Még látni az egykori
kincstár vaskapuját és a faragott faburkolatot a falakon. Itt voltak egykoron
az ország legnagyobb és legszebb szellőző rendszerrel ellátott értékmegőrzői. Ágitól
megtudjuk, hogy itt nyílik az első Hard Rock Café Magyarországon.
A trezor termeket elhagyva felgyalogolunk a díszes
márvány lépcsőn. Az első emeleten Róth Miksa üvegablakait látjuk. Igen bizarr
hatást kelt, amint – most már, mind tudjuk - a lépcsőházat beborító rács
árnyékot vet az ablaküvegre. A lépcsőházból kiérve a halványkék rács által betakart
“torzó” oldalában kiérünk az átrium pepita sarkába, ahonnan az emeleteket
összekötő mozgólépcső indul. Innen jól látni az épület belső terét uraló színek
által határolt tereket, amint a földszintet uraló hideg színek egyre melegebb
árnyalatúvá válnak. Első ránézésre megdöbbentőnek tűnik, hiszen a halványkék
szín oly idegen a lépcsőházat borító márványtáblák meleg színeitől, Róth Miksa
üvegablakairól nem is beszélve. De a távolból tekintve, az apró rácsos elemek
összemosódnak és csak sejtetik a szemlélővel, hogy az építész rejteget valamit.
A körfolyosót bevilágító plafon pirosra festett sávban fut körbe és vezeti a
szemet a piros udvar felé, ahol a nagyméretű látványelemként álló lifttel
feljuthatunk a negyedik emeleten űrként tátongó hatalmas térbe és a
tetőteraszra. Erre vesszük az irány és a szó szoros értelmében, elérjük túránk
„csúcspontját”. Alkonyatban érünk ki a tetőteraszra. A kilátás pazar, még
hallani a Vörösmarty tér bebetonozott szakszofonos-hegedűs duó játékát. Kattannak
a fényképezőgépek. A terasz még üres, csak a hajópadló és a fejünk felé
emelkedő fémrács készült el. Nemsokára étterem, kávézó nyílik itt. Ági azonban
megnyugtat minket, hogy a terasz később is mindenki előtt nyitva áll. Lefelé
várt még minket egy meglepetés. A liftből, ami egészen a földszintre vitt, egy
hatalmas színes üvegtáblára látni, amin stilizált matyó hímzés látható. Ha ezt
nem mondta volna Ági, azt hiszem egyikünk se találta volna ki, színvilágában
mindenesetre passzol a modern enteriőrbe.
Végül mindannyian megnyugvással állapítottuk meg, hogy ez
az épület valóban szerencsés kézbe került. Igaz, hogy szorongatta még a
szívünket egy két terem elbontása, a főlépcsőház kibontása. Ellenben abban
egyetértettünk, hogy amit meghagytak, azt gyönyörűen, a kor szelleméhez méltóan
restaurálták, újították fel
Szöveg: Ligeti Anna
Képek: Rozsnyai József
Képek: Rozsnyai József
Remek a cikk! Sajnos nem voltam jelen személyesen, de a fotók alapján az üvegpáratetős pénztárcsarnok a bécsi postatakarékot juttatja eszembe. Bennetek felmerült akkor a kérdés, ha igen, mire jutottatok?
VálaszTörlés