Néhány hónapja történt, hogy felhőtlen hangulatban, hasonló
égbolt alatt elfoglaltuk helyünket a Boci buszán, és irány: Dél. Alig merültünk
el beszélgetéseinkben, a hatalmas jármű már a százhalombattai körforgalmakban
keresi a helyes utat első úticélunk, a prosperáló iparváros kortárs centruma
felé. Itt is elsősorban a két templomhoz igyekszünk, melyeket korunk két nagy
magyar építésze, Makovecz Imre és Finta József tervezett. Az organikus építész
templomának tervrajzai nagyjából egy időben készültek egyetemünk központi
épületével, így nem meglepő a közeli rokonság. A magyar szálloda- és
banképítészet jeles képviselője által megálmodott református templom centrális
alaprajzi megoldása a protestáns egyházi építészet hagyományának folytatója.
Bár kirándulásunkon a 20. század második felének magyar architektúrája fontos
példáinak megtekintését tűztük ki célul, nem tudtuk megállni, hogy kis kitérőt
tegyünk a Tőry Emil tervezte századfordulós templom irányába. Százhalombattán
ebben a meglepően jól karbantartott városban Németh Nóra mesterképzéses
hallgató vezetett bennünket, neki köszönhetjük az itteni szervezést, hogy
bejuthattunk a fenti épületekbe.
Következő állomásunk egészen más
világ, a Rákosi-kor mintavárosa, Dunaújváros, az egykori Sztálinváros.
Gigantikus iparerőd, a Vasmű szocreál főbejárata fogad bennünket, a
klasszicizáló, egyiptizáló oszlopok mögött a helyi Parthenon-fríz munkások és parasztok
idealizált világát tárja elénk. Mivel be nem mehettünk, a városközpont felé
fordulunk, nem keveset sétálunk a nyárias napsütésben. A Vasműt a
városközponttal összekötő egyenes főútról a Görbe utcára kanyarodunk, ahol az
’50-es évek nyeregtetős lakóházai között árkádos, sgarffitós társasházhoz
érünk. Nagy Annamária, mesterképzéses hallgató beszél az épületről, de az egész
városban is ő kalauzol bennünket. Majd sorban következnek a központ nagy
középületei, itt több modern, kevesebb klasszicizálás, ott határozott
archaizálás. Majd kis kitérővel hirtelen meglepetés, kinyílik előttünk a tér az
Alföld felé, a város magas löszfaláról letekintünk a Dunára és azon túlra,
vagyis inkább innenre. Csodálatos brujánzó táj fölött sétálunk a kortárs
szobrászat érdekes alkotásai között. Majd vissza
a városba, kimerülten, napszúrtan az egykori pártházhoz, majd a mozihoz
érünk. Kellemes környezet a filmszínház környezete, érdemes itt leülni enni,
inni valamit, így teszünk. Dunaújvárosban még egy úticélunk van hátra, a Nagy
Tamás tervezte ’90-es évekbeli evangéliukus templom, amely – talán nyugodtan
mondhatom – mindannyiunkat lenyűgözött. A harmonikus alkotás élvezetét
segítette, hogy élő zenét hallhattunk a koncertteremként is működő épületben.
Utunk harmadik nagy fejezetcíme Paks, itt az
organikus építészt egyik főműve, a Makovecz Imre tervezte Szentlélek templom. Az
építészettörténeti kirándulás igazi betetőzését adta a méltóságteljes,
egyszerre ősi és új, élő és művi, magyar és egyetemes egyházi épület, amely
szoborként magasodik a városi tájban.
Építőművészeti kalandozásunkon
jelen voltak a Pázmány Péter Katolikus Egyetem művészettörténet szakos
hallgatói, kolozsvári művészettörténészek és hallgatók, a CentrArt egyesület
néhány tagja és persze klubunk is képviseltette magát. Ezúton is köszönjük a
szervezőknek munkájukat!
Rozsnyai József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése