2019. január 10.

Nyári angliai körutazás a viktoriánus építészet bűvöletében


Az elmúlt nyáron a Victorian Society in America kéthetes angliai, építészettörténeti, nyári iskolájának hallgatója voltam. Az a rendkívüli megtiszteltetés ért, hogy az ösztöndíj pályázati anyagom alapján a szervezők úgy döntöttek, első ízben nekem ítélik oda a 2017-ben elhunyt neves brit építészettörténész Gavin Stamp emlékének szentelt ösztöndíjat. Összesen 3 hét és három nap időszakot töltöttem el Angliában. Néhány nappal a nyári iskola kezdete előtt érkeztem meg Londonba. Itt nagy városnéző sétákat tartottam. Életemben másodszor csodáltam meg a John Soane 18-19. századi építész által felhalmozott, nagyrészt épületszobrászati gyűjteményt rejtő múzeumot. Felkerestem az Institute of Chartered Accountants híres, neobarokk palotáját, melynek megtekintését már egy évvel korábban is terveztem, de idő hiányában csak most nyílt rá lehetőség. Felkerestem több, Londonban tipikus körteret, angolul circus-t is. Ezek inspirálhatták Petschacher Gusztáv építészünket, mikor megtervezte a budapesti Kodály köröndöt.

G. G. Scott: Albert Memorial, London

J. L. Pearson: 2 Temple Place, London

Ezután megkezdődött a nyári iskola bemutatkozásokkal és építészettörténeti előadások meghallgatásával valamint városnézéssel. 2018-ban, a korábbi évek nyári iskoláihoz képest a programban hangsúlyosabb szerepet kapott a viktoriánus időszak historizáló építészeti stílusai mellett az Arst and Crafts stílus. Ez megnyilvánult vidéki, arts and crafts kúriák meglátogatásában (például Standen, Red House, Kelmscott Manor, Rodmarton Manor, Wightwick Manor) és e stílust bemutató kiállítások megtekintésében is. E brit, a szecesszióhoz hasonló, de időben azt megelőző mozgalom gyönyörűséges épületeinek, tapétáinak, bútorainak gazdagsága elbűvölt valamennyiünket.
P. Webb: Standen

Két héten át reggeltől estig viktoriánus korabeli köz- és magánépületek, templomok meglátogatását jelentő városnéző sétákra, múzeumlátogatásokra (például Victoria and Albert Museum, Tate Britain, Whitworth Art Gallery) jártunk, illetve művészettörténeti előadásokat (például Pugin-ról, az Arts and Crafts-ról) hallgattunk. Oly fontos viktoriánus középületeket látogattunk meg kívül-belül, mint például a Parlament Pugin és Barry által tervezett neogót csodáját, vagy a St Pancras Pályaudvar és szálloda Scott tervezte szintén neogót együttesét, illetve a Külügyminisztérium szintén Scott tervezte, viharos építéstörténetű neoreneszánsz palotáját. Az Igazságügyi Palota neogót együttesének megtekintése is pompás élmény volt, valamint a St James the Less és az All Saints templomok szerkezeti polikrómiája is elvarázsolt bennünket.
C. R. Cockerell: Bank of England, Liverpool

E. W. Godwin: Guild Hall, Northampton

Az első, Londonban töltött szűk hét után hat napra északi irányban elhagytuk Londont. Meglátogattuk például Northampton és Rochdale neogót városházáit és Lichfield neogót stílusban restaurált katedrálisát. Felkerestük Cheadle-ben a Pugin tervezte St Giles templomot, amely az építész vigasza volt, ahol szemben sok más templomával költségek nem korlátozták az elgondolásai megvalósítását. Manchesterben megnéztük a John Rylands gótizáló könyvtárat, Liverpoolban a neogót és modern katedrálisokat, Oxfordban az egyetemi épületeket, múzeumokat. Nagy Britanniában hangsúlyosabb a neogótika szerepe a historizmus korabeli építészetben, mint más országokban.
B. Champneys: John Rylands Library, Manchester

C. R. Cockerell: Ashmolean Museum and Taylorian Institute, Oxford
Az egykor, Ashbee építész kapcsán Arts and Crafts telepként elhíresült Chipping Campdemben is jártunk. Sőt még a mozgalom atyjának, Morrisnak sírját is felkerestük Kelmscott Manor-ban. A Port Sunlight-ban lévő Lady Lever Art Gallery-ben Brocky Károly festette képekre lettem figyelmes.
Amerikai, holland és általam magyar hallgatókból álló csapatunkat kiváló építészettörténészek (számos esetben a viktoriánus korszak legnagyobb szakértői), valamint remek idegenvezetők kalauzolták végig Angliában. Fantasztikus osztálytársak és a 19. századi épületek nem egykönnyen átlátható kritikus tömege hagytak bennem felejthetetlen élményeket és elmélyült ismereteket. Mellékesen, nyári iskolás osztálytársaimat és tanáraimat egy-egy Budapest leporellóval ajándékoztam meg, és a Pilóta keksz is diadalt aratott körükben. A nyári iskola után néhány héttel pedig megtisztelő felkérést kaptam Amerikából, hogy publikáljak a Victorian Society alumni magazinjába.
Azonban a nyári iskola befejeztével még nem értek véget az élmények. Egy további hetet töltöttem még el Angliában. Egyedül ellátogattam a szintén jelentős viktoriánus építészeti értékeket rejtő Leeds-be (például Városháza, General Infirmrary, Mechanics’ Institute), Bradfordba (például Városháza, St George’s Hall, Tőzsde). Londonban is további napokat töltöttem el rengeteg viktoriánus épület meglátogatásával. Szemügyre vettem például az Anna királynő stílusú Bedford Park nevű városnegyedet, felkerestem Scott egyik legkiválóbb templomát, a St Giles, Cambervell-t.
C. Brodrick: Town Hall, Leeds

C. Brodrick: Corn Exchange, Leeds
Életem eddigi leghosszabb külföldi tartózkodása építészettörténészi szempontból rendkívül hasznosnak és emlékezetesnek bizonyult.


Szöveg és fotók: Jeney András

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése