2017. október 18.

160 éve született Fellner Sándor építész



Fellner Sándor 1857. január 22-én született. Tanulmányait Pesten, a belvárosi Főreáliskolában kezdte, melynek elvégzése után a Műegyetemen tanult. Egyelőre nincsenek arra vonatkozó információink, hogy hány félévet töltött itt. 1873. november elején arról számolt be a sajtó, hogy két másik művésztársával együtt Fellnernek, mint építészetre készülő ifjúnak adományozta a király a bécsi Képzőművészeti Akadémia 420 forint javadalommal járó ösztöndíját. 1873-1876 között a bécsi Képzőművészeti Akadémián Theophil Hansen tanítványa volt. 1876-1879 között Párizsban dolgozott az Operaház híres építésze, Charles Garnier mellett. Zichy Mihály tanítványaként festészetet is tanult, néhány képét a párizsi Salonban állították ki. 1879 elején Budapesten telepedett le. Főműve, a Pénzügyminisztérium átadásának évében, 1905-ben magyar nemességet kapott, Toronyi előnévvel. Első felesége Goldstein Ida, 1895. március 4-én született gyermekük Kálmán. Az építész második felesége özv. budai Goldberger Imréné, született Haas Zsófia volt.



Az építész pályája első szakaszát, vagyis az 1880-as évtizedet a neoreneszánsz stílus határozta meg. Ennek szép nyitánya és megalapozása, hogy Pulszky Károllyal 1881-ben publikálta az esztergomi Bakócz-kápolna minden bizonnyal általa készített felmérési rajzait az Archeológiai Értesítőben. Első ismert olasz neoreneszánsz szellemben tervezett munkája a mezőtúri kaszinó és bazárépület terve (1881). Az 1880-as években népszerű német reneszánsz stílusban rajzolta Bulyovszky Lilla színésznő Andrássy úti villáját (124. szám, 1884-1885). Díszes törzsű pilaszterei és szép zárterkélye révén figyelemreméltó olasz neoreneszánsz munkája Sternthal Adolf József nádor téri bérháza (12. szám, 1887).



Az 1887-1908 közötti időszakból ismertek középkorias formavilágú alkotásai, melyek közül kiemelkedik főműve, a Szentháromság téri egykori pénzügyminisztériumi épület, amely Lukács László miniszter megbízásából valósult meg 1901-1904 között. Jellegzetes, a bécsi Maria am Gestade templom toronysisakjára emlékeztető tornyai Budapest második világháborús ostromában erősen megsérültek, a háború után pedig sajnos nem helyreállításuk, hanem bontásuk mellett döntöttek, és alakították ki Rados Jenő tervei szerint a ma is látható, az eredetihez képest jóval kevésbé karakteres főhomlokzatot.

  
Az építész egyéb neogótikus munkái közül talán a legismertebb az újlaki zsinagóga (1887-1888), kevésbé ismert a Teréz körútról nyíló Szobi utcai kőburkolatos homlokzatú lakóház (3. szám, 1895), valamint a felsősegesdi Széchényi-kastély (1901), amely a Pénzügyminisztérium épületének egyik legközelebbi stílusbeli rokona. Hasonló gótizáló formavilág jellemzi a salgótarjáni úti zsidó temetőben 1907-ben készült Fellner-síremléket is, ahol az építész első felesége, Goldstein Ida nyugszik.



Fellner Sándor középkori építészeti formák iránti érdeklődése nem kizárólag a gótika felé volt nyitott, hanem ha a funkció azt kívánta a románkori és bizánci építészet részletképzésében is otthonosan mozgott. Zömök formavilág és festői tömegalakítás jellemzi a diósjenői Sváb-kastélyt (a 20. század első évtizede), bizáncias stíluselemek láthatók a budapesti Veres Pálné utcai Tökölyanum (17-19. szám, 1907-1908) homlokzatán.

  
Az 1890-1910 közötti két évtizedben fordult érdeklődése a neobarokk irányába, és tervezett jó néhány ilyen stílusú épületet, majd – úgy tűnik 1906-1910 között – szecessziós elemek is megjelentek homlokzatain és belső tereiben. Első ismert neobarokk munkája saját lipótvárosi bérháza (Kálmán utca 17, 1890), majd ezt követte Palik Ucsevni Arthúr bérpalotája (Papnövelde utca 10, 1894/1895), melyek a bécsies neobarokkal állnak rokonságban. 1900 tájától azonban párizsias barokkizálás és századfordulós formák tűnnek fel két szép pesti belvárosi lakóépületen: Gerbeaud Emil bérházán (Duna utca 1, 1900 körül) és a vagyontalan állami tisztviselők özvegyei és árvái segélyezésére szánt alap bérházán (Március 15. tér 8, 1909 körül). Különösen az utóbbin láthatók az art nouveau-val rokonítható díszítőelemek, ahogy Lukács László és felesége Benczúr utcai palotáján is (21. szám, 1906).





















  


Fellner Sándor tervezői tevékenységének utolsó szakasza az 1910-es évekre esik, amikor az ő munkáira is az évtizedre igen jellemző két stílusvilág nyomja rá bélyegét: a neocopf és a neoklasszicizmus. A klasszicizáló késő barokk stílusformáit felelevenítő, neocopfnak nevezhető stílusirány igen gazdagon és látványosan mutatkozik meg Gross Zsigmondné belvárosi Sütő utcai bérpalotáján (2. szám, 1910-1913), az egykori Ritz Szálló (később Duna palota) épületén (1910-1913), valamint a Vörösmarty téri Gerbeaud-házon (1910 körül). Az építész pályájának méltó záróakkordja, megkoronázása pedig az Igazságügyi Minisztérium Markó utcai neoklasszicista épülete (ma Legfelsőbb Bíróság és Legfőbb Ügyészség, 1913-1918).


 
Az életműben fontos helyet kaptak az ipari létesítmények is, köztük a 2000 körül lebontott Váci úti Rico kötszergyár épülete (1900), illetve a lágymányosi dohánygyár (1912 körül).



Az építész több általa tervezett épület homlokzatára vésette fel nevét és az építés évét, így például a Szobi utcai házra, a Tökölyanumra és a Lukács-palotára, de a  Pénzügyminisztérium épületének szerencsésen fennmaradt előcsarnokában látható feliratos táblán is olvasható neve.

 




















 

Egy forrás szerint Fellner Sándor 1944. novemberében a budapesti gettóban halt meg.

Az utókor felelőssége, hogy a méltatlanul kevéssé ismert nagyszerű építész életművét megbecsülje, alkotásait műemlékileg védje, tervezői munkásságát tudományos igénnyel feltárja.

Szöveg és színes fényképek: Rozsnyai József

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése