A Pázmányos Építészettörténészek Klubja
szeptember 24-én egynapos tanulmányi kirándulásra érkezett Gödöllőre, Rozsnyai
József Tanár Úr vezetésével. A részt vevő klubtagok: Baldavári Eszter, Juhász
Gabriella, Mándl Evelin, Pleskovics Viola és én.
A város komolyabb
jelentőségűvé Grassalkovich Antal (1694-1771) idején vált. A főúr eredetileg köznemesi
származású volt, de figyelemre méltó jogi és pénzügyi karriert befutván grófi
rangig és a Magyar Kamara elnöki tisztségéig ívelt pályája. Mária Terézia hű
támogatójaként sereget szervezett a királynő sziléziai háborúihoz. A katolikus
vallású birtokos székhelyéül tette meg Gödöllőt, s az addig református lakosság
rekatolizálása jegyében született meg a Klubunk által elsőként megtekintett
műemlék, a Maria Immaculata szobor is. Martin Wögerl barokk oszlopa 1749-ben
készült el. A csoport tagjai észrevételezték a posztamens domborműveinek
plasztikusságát, kidolgozottságát, bár jóllehet az oszlop sokszori felújítása
miatt ma már nem teljesen őrzi hűen az eredeti képét. Szentek szobrai,
nagyméretű mécsesek fölött emelkedik az oszlop kompozícióját lezáró Mária alak.
A kirándulás következő
állomása Grassalkovich kastélya volt. Az épületegyüttes 1741-től öt periódusban
épült fel. A tervezők Mayerhoffer András
és János, Nicolaus Pacassi és Gföller Jakab voltak. Az első szakasz részeként
megszületett főhomlokzat még jelentősen eltért a ma láthatótól (a középső
rizalit kevéssé ugrott előre, és háromszögű oromzattal zárult, a szélső
rizalitok fölött középkori várakat idéző tornyok emelkedtek). A szakirodalomban
szokás Grassalkovich kastélytípusról beszélni a tört íves oromzat és a
kupolatetős középrizalit okán. A kastély alaprajza kettős U alakú, s a kontinens
nyugatabbi példáinál megszokottól eltérően nyitott felével fordul a park felé. Az
egyik szárnyba templomot építtetett a főúr, mely egyúttal a település katolikus
templomaként is funkcionált a rekatolizáció szellemében.
A közvélemény gyakran
azt állítja, hogy a gödöllői épületegyüttes lenne a legnagyobb, magyarországi
barokk kastély. Szerintem e vélekedés nem számol a magyar Versáliaként is
emlegetett Eszterházával, igaz elpusztult az ottani parkban lévő épületek egy
része. Továbbá a gödöllői kastély főhomlokzata izgalmas alkotás, ám a további
szárnyak homlokzatai nem nagyon múlják felül az egykorú átlagos barokk házak
architektúrájának színvonalát.
1867-ben az Andrássy
Gyula vezette magyar kormány a királyi udvar rendelkezésére bocsátotta a kastély-együttest.
A kettős kupolát a korábbi kutatás Ybl Miklós nevével hozta kapcsolatba, de később
kiderült, ez barokk kori vonása az épületnek. Erzsébet királyné sok időt
töltött a kastélyban. Kétségkívül szerette a magyarokat, ám újabb kutatások
szerint e vonzalom eredete azzal magyarázható, hogy a császárné ellenséges
érzelmeket táplált a magyarokat megvető anyósa iránt. De a Sissy mítosz mindig
is kiváló turisztikai vonzerő marad a kastély számára.
Miután a csoport
megcsodálta az épület belső tereit, elsétáltunk a parkban álló pálmaházba, mely
virágkertészeti üzletként is funkcionál.
Következő úti célunk a vasútállomás
mellett lévő Királyi váróterem volt. Sajnos, ennek csak az exteriőrjében
gyönyörködhettünk, mivel épp esküvőt tartottak benne. Az 1874-ben épült kis, neoreneszánsz
„ékszerdoboz” terveit Rochlitz Gyula rajzolta meg. A pavilon feladata a királyi
pár méltó körülmények közötti fogadása volt. A második világháborúban kiégett.
A 60-as években manzárdját csonkolt tetőformával pótolták, belsejét is
modernizálták. Csipkerózsika álmából 2011-ben ébredt fel az épület, amikor az
eredeti állapotoknak megfelelően kívül-belül újraalkották. Hasonló restauráció
várható a közeljövőben a budapesti királyi palota esetében is.
Ezt követően a Szent
István Egyetem neobarokk együttesét vettük szemügyre, melyet 1923-1929-ig
építettek Kertész K. Róbert és Sváb Gyula tervei szerint. Pontosabban nem igazi
neobarokk a stílusa (az a korszak a 19. század végén véget ért), hanem a Gábor
Eszter által újhistorizmusnak nevezett, az első világháború utáni modernebb
historizálás szellemében jelentkező neobarokk. Mint ismeretes, a
kutatástörténetben 1980-as években jelentkező fordulat előtt a műtörténészek
nagy részének a szemében a historizmus korszaka igen le volt becsülve, az
újhistorizmus, így a szóban forgó épület pedig még inkább. Az épület
főhomlokzata előtti parkban áll Kálmán herceg (IV. Béla öccse) lovas szobra. Ez
Róna József alkotása a budai várban lévő Savoyai Jenőt ábrázoló lovas szoborhoz
hasonlóan.
Az egyetem mögötti
dombtetőn álló víztornyot 1955-ben emelték Jánossy György tervei alapján. Nyerstégla
felületét eredetileg fehérre festették. A tetején lanterna formájú, üvegezett
acélszerkezetű kilátó magasodik. A torony sok szempontból modern alkotás, de a
zárópárkány, az ablakok és a portál keretezése klasszikus elemek, ami a
szocreálra jellemző. Ugyanis Magyarországon a szocreál építészeti stílus
kidolgozásakor merítettek a hagyományainkból, mégpedig a reformkori klasszicizmus
formakincsét elevenítették fel. A bejárat fölötti kőtábla Borsos Miklós műve,
témája: Ariont megmenti egy delfin. Lenn, az épület körül négyzetes kőoszlopok
sorakoznak zodiákus jelekkel.
A gödöllői művésztelep
egyik alapítójaként ismert Nagy Sándor festő műteremházát látogattuk meg
ezután. A villát tervező Medgyaszay István oeuvre-je az erdélyi népi
építészet hatása alatt áll. A nyerstégla
és a (faragott) fa építőanyagok burkolatlanul láthatók a gödöllői épület
külsején.
Utunkat egy kortárs
művel zártuk: a Nagy Tamás tervei alapján 2007-re elkészült Szentháromság
templommal. Nyerstégla homlokzatok, U alaprajz, szögletes tömbök (leszámítva a
szentély szegmensívét), és - a modern templomok legjavától eltérően – torony
jellemzik az exteriőrt. A szentélyben lévő 63 színes üvegablak az Alexander
Szkrjabin-féle zene és szín összefüggés rendszer alapján a Kyrie eleison
dallamát sugallja. Az épületegyüttes még egy kápolnát, egy parókiát és egy
közösségi házat is magában foglal.
A meglehetősen sokrétű
programunkat nem sikerült teljesen kiviteleznünk: a máriabesnyői kegytemplom
felkeresésére már nem maradt időnk. Besötétedett, mire a hévvel visszaértünk az
Örs vezér terére.
A cikk szerzője: Jeney András
Képek: Jeney András, Juhász Gabriella és Rozsnyai József
Felhasznált irodalom:
Dávid Ferenc: A gödöllői kastély
feltárása. In: Az Egri Nyári Egyetem előadásai, 1990. Eger, 1991.
Hahner Péter: 100 történelmi tévhit.
Budapest, 2010.
Pazár Béla: Gödöllői víztorony. In:
Jánossy György építőművész. Szerk.: Ferkai András, Budapest, 2000.
http://epiteszforum.hu/godolloi-Szentharomsag-templom
Letöltés: 2016. 09. 26.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése