Bár
jócskán magunk mögött hagytuk az 1960-as és 70-es éveket, még mindig akad példa
több száz éves falak vasbetonnal való kiegészítésére. Az 1964-ben létrejött
Velencei Charta filozófiáját tényleg dicséretes észben tartani, valójában
azonban érdemes volna ezeket az elveket az elmúlt évek tanulóleckéihez
konvertálni. Működhet-e mondjuk műemlék hamisítás nélkül az eredetivel azonos
anyaggal való továbbépítés?
És ha igen, van-e olyan szakember ma,
aki ki tudja keverni a régi habarcsokat, vakolatokat? Rendelkezik-e elég ember
megfelelő technikai tudással, hogy továbbépítse a múltbéli szerkezeteket? Íme
néhány példa a kortárs műemlékvédelemből, ahol a megfelelő kémiai folyamatok és
azonos porozitás érdekében a régit választották a modern kor anyagaival
szemben.
Michel Guyot tulajdonos
fejében a franciaországi Saint-Fargeau várkastély helyreállítási munkálatai
közben született meg egy különleges kísérleti projekt. A falkutatás során
ugyanis kiderült, hogy a 17. századi falszövetben bőven megtalálhatóak a vár
korábbi falai is. A restaurálás alatt felmerülő kérdések következtében döntött
úgy, hogy az alapoktól kezdve kellene felépíteni korabeli technikákkal egy
várat, hogy az az építészettudomány és a rekonstrukciós gyakorlat számára is
tanulságos legyen. Alkalmas helynek Guédelon
erdejének közepe bizonyult, ahol az összes matéria beszerezhető volt a
természetből. A vár építését 1997-ben
kezdték, s még évekig épülni fog kizárólag középkori technikákkal és anyagokkal.
Guédelon vára nem csupán látványosság a turisták számára. Az itt tanult
mesteremberek egyedi végzettséget szereznek, s középkori eredetű épületek
helyreállításánál kizárólag az ő szakértelmükre lesz szükség az egész
országban.
1. Guédelon. Fotó: Guédelon.fr |
2. Guédelon. Fotó: Guédelon.fr |
Az igény a közelben is
felmerült már. Erdélyben Csík, Kászon és Gyimes területein a takarmány
tárolására, cséplésére használt épületek a 19. század óta folyamatosan őrzik
formájukat és döntően meghatározzák a falvak karakteres sziluettjét. A mai
mezőgazdaságban viszont nincs túl sok szerepük, ezért folyamatosan bontják
őket, eltorzítva ily módon a kultúrtáj jellegzetes képét. Rodics Gergely és
Esztány Győző építészek ötlete alapján azonban készült egy afféle útmutató Csűrjeink újrahasznosítása címmel, mely
a tulajdonosokat érthetően és élvezetesen, frappáns illusztrációkkal vezeti rá az
örökségvédelmi szempontokra.
4. Csíkpálfalva, lakóház. Fotó: Rodics Gergely |
5. Csíkpálfalva, lakóház. Fotó: Rodics Gergely |
6. Lázárfalva, közösségi csűr. Fotó: Rodics Gergely |
7. Madéfalva, Fészek kávézó. Fotó: Rodics Gergely |
Ugyan nem veti el a
kortárs szellemiségű enteriőrök megvalósítását, mégis az eredeti részletek
megtartására ösztönöz. Meggyőz arról mennyire időt állóbb a régi mészhabarcsok
kikeverése, vagy falazási technikák ismerete a helyreállítások alkalmával. Az
ötlet mozgalommá nőtte ki magát, egyre többen döntenek a pajták felújítása
mellett. Sajnos az értő mesterember még kevés, így nagyobb a veszélye annak,
hogy az emberek a modern és rosszabb minőségű utat választják.
Hazánkban is akad
célzottan műemléki megfontolások alapján létrejött példa. A Rácz-fürdő épületegyüttesének
szívében még ma is áll a török eredetű „Kücsük Ilidzse”. Számtalan be- és
átépítésen esett át az évszázadok alatt, de a 2010-ben elkészült rekonstrukció során
a nyolcszögletű meleg vizes medence (harara) falairól eltávolították - az
egyébként igényes - csiszolt 20. századi kőburkolatokat, hogy a törökkori
falszövet és annak nyílásai felszínre kerülhessenek. A barokk ráépítések miatt
a kupola sem volt látható, így annak teljes kiszabadítása is elkészült. Az
épületrész ily módon török kori formáját kapta vissza, de mi a helyzet az
anyagokkal?
8. Rácz-fürdő. Fotó: Daniel Edwins |
Az
áramot nem vezették be, az opeion a régi időkhöz hűen nyitott maradt. A kupola
eredeti teteje ólom volt, így az új fedésnél is ehhez az anyaghoz ragaszkodtak.
Probléma volt, hogy ez a megoldás mérgező. Hihetetlen azonban, hogy a modernebb
fém és az ólom közötti minőségi különbséget látva a tulajdonosok mégis a
hiteles anyag mellett döntöttek a szükséges biztonsági intézkedésekkel együtt!
9. Rácz-fürdő. Fotó: Pleskovics Viola |
10. Rácz-fürdő. Fotó: Pleskovics Viola |
A belső tér eredeti
vakolatából is találtak maradványokat a falkutatás során. A téglaporos mész
keverék pontos arányait a kivitelező számos kísérletezés után tudta
megállapítani és újra felkenni a falakra és a kupolára. Nem csak autentikus látványt
kölcsönzött ez a megoldás, de az eddigi tapasztalatok alapján a legtartósabb
vakolat is létrejött a több száz éves, nedves falakra kent műanyag alapú anyagok
ellenállásával szemben.
Persze napjainkban ez a kérdés talán
a várrekonstrukcióknál volna releváns. Diósgyőr 2014-ben befejezett első
ütemének eleve azzal kellett szembenéznie, hogy az eredeti építőanyagok is
kétfajta kőből származnak. Ehhez még 2005 és 2006 között építettek egy
falszakaszt, mely az északi kaput teremtette meg mai formájában. Immáron a
negyedik falszövetet szintén meg akarták különböztetni, de porozitásban valami
hasonlót kerestek. Eredetileg egy spanyolországi homokkőre esett a választás
sötétebb árnyalatával, végül mégis bogácsi mészkő jelzi világos színeivel az új
korszakot. A nyíláskeretek frissen faragott, kemény süttői mészkövei pedig erre
rátesznek egy lapáttal. Az ötlet így még érthető kezdeményezésnek is mondható (Füzéren
vasbetonnal építettek), viszont a beton itt is felüti a fejét. Főként a
habarcsban, habár tény hogy a korábbi helyreállításokhoz képest most semleges
kémhatású cementből lett az megalkotva.
11. Diósgyőr, vár. Fotó: Pleskovics Viola |
12. Diósgyőr, vár. Fotó: Pleskovics Viola |
A műemlékvédelemben egyébként a restaurátorok ezt az
elvet már régebb óta követik a korábbi évtizedek modern alapú retusaival
ellentétben. Az esztergomi palotakápolna freskóinak 2013-ban befejezett
konzerválása során például már mindenhol az eredetivel azonos keveréket juttattak az elvált, vakolat alatti, és a felületi
hiányokba.[1]
Elkerülve a hipotézis veszélyét, a műemléki építkezéseken építész és kivitelező
számára is nagy lehetőséget jelenthetne a különböző korszakok technikáinak
felelevenítése. Elvégre, ha valami kitartott több emberöltőn át, azt érdemes
lehet újra megtanulni.
A cikk szerzője: Pleskovics Viola
[1]Prokopp-Vukov-Wierdl: A feltárástól az újjászületésig., Az
esztergomi királyi várkápolna története., 119.o.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése