2016. november 19.

Kalandozások Toszkánában – egy tartalmas körutazás története



Augusztus második felében lehetőségem nyílt arra, hogy életemben először látogassak el Firenzébe. Egy nyári egyetemen vehettem részt, amely ötnapos kurzus keretében foglalkozott etikus vezetéssel és gazdálkodással. A nemzetközi program augusztus 19-én kezdődött, a CISL Centro Studi épületében, körülbelül harminc résztvevővel. A lehetőséget megkapva és megragadva azonban sikerült egy hosszabb Toszkán körutat megszervezni, így a képzést követően további öt nap állt rendelkezésünkre, hogy felfedezzük Firenze, Lucca, Pisa, Volterra, San Gimignano, Montereggioni és Siena csodálatos művészeti kincseit.

A nyári egyetem keretében, az előadások és workshopok mellett a firenzei San Miniato al Monte templomban tartott misén vettünk részt vasárnap, 21-én délelőtt. Az épület Szent Minias, ókori vértanú ereklyéjének ősi szentélyére épült a 11. században. Belső terének jellegzetes eleme, hogy az apszis lépcsővel emelt, amely a kereszthajó irányában fut végig, a két oldalhajón egy-egy lépcsősorral. A nyitott fa fedélszékű templom legszebb eleme a főhajó végében álló mozaik, amely a 13. században készült, jellegzetes külső homlokzata pedig mintául szolgált több reneszánsz templom számára is.



A következő napon a Frescobaldi család tulajdonában álló egyik pincészetbe, a Castello de Nipozzano-ba látogattunk el. A család 750 éve foglalkozik szőlőtermesztéssel és borkészítéssel, ma több vidéki villával, hatalmas hektárnyi területekkel rendelkeznek. Vezetésük különlegessége, hogy a hagyomány tisztelete mellett a természettel is teljes összhangban működnek, hiszen a mai napig nem használnak gépeket a szüreteléshez. Emellett minden területen a térségre jellemző mikroklíma figyelembevételével termesztenek szőlőt, így érik el azt a magas minőséget, amelynek ma is köszönhetik a nevüket.


A képzésről nem szeretnék hosszan beszámolni, hiszen nagyon komolyan megszervezett programról volt szó, ahol a központi épületben folyamatos előadásokon és workshopokon vettünk részt, így az építészet minimális hangsúlyt kapna ebben a leírásban. Mivel a rendelkezésre álló szabadidő érthetően kevésnek bizonyult, így az igazi kaland a nyári egyetem befejezésével kezdődött számunkra, mivel ekkor kezdhettük meg párommal a várva várt felfedezőtúránkat!

A szállásunk ekkor már Ampugnanoban volt, amely egy csodaszép kis toszkán falu Montereggioni és Siena közelében, egy órára Firenzétől. Úgy döntöttünk, hogy az első és második napunkat Firenze megismerésének szenteljük, így mindkét nap korán reggel indultunk a városba autóval. A reggeli kávét követően a közelben álló Santa Croce templomba léptünk be, amely 1294-1442 között épült, tornyát 1842-ben, homlokzatát 1963-ban fejezték be. Az építőmesterek Arnolfo di Cambio és Brunelleschi – aki a Pazzi kápolnát tervezte – voltak. Az épület a város jeles szülötteinek temetkezési helye, itt nyugszik többek között Michelangelo, Galileo Galilei és Machiavelli is. A belső terekben a szentek életének jeleneteit elsősorban Giotto, Taddeo Gaddi freskói révén ismerhetjük meg, míg a szentélyben álló Croce dipinta Cimabue munkája. A Pazzi kápolnát Lucca della Robbia díszítette.





Következő állomásunk a Medici-Riccardi palota volt, amelynek építésére Cosimo Medici adott megbízást, 1440-1460 között épült, Michelozzo tervei szerint. A jellegzetes quattrocento palazzot a 17. században bővítették, amikor a Riccardi család birtokába került. Az épület ma múzeumként működik, sgraffitóval díszített belső udvara azonban bármikor megtekinthető nyitvatartási időben.


A nap főszereplője a Duomo volt. Hatalmas sorok várnak arra, hogy ezt a monumentális templomot megtekintsék, így érdemes helyünket előre lefoglalni. Az előkészítés és az építés első fázisa Arnolfo di Cambio nevéhez fűződik, 1294-től, majd Giotto di Bondone, Andrea Pisano, Francesco Talenti, végül Brunelleschi fejezte be, a kupola felépítésével. A 107 méter magas templom ma a negyedik legnagyobb a világon, bár befejezetlen homlokzatát a 16. században lebontották, s a 19. században neogótikus stílusban díszítették ismét. A belső tereket Giorgio Vasari és Federico Zuccari freskói díszítik, valamint a falakon Uccello és Castagno lovasképeit láthatjuk, a padló a 16. században készült. Az épület legizgalmasabb eleme, Brunelleschi remekműve, a kupola, amelynek szerkezetét tégla halszálka-mintára rakott boltcikkelyek alkotják, ezeket pedig láncok erősítik egymáshoz. A kettős kupola egy dobon nyugszik, a két héj kis közzel van elválasztva egymástól. A statikai kivitelezésnek köszönhetően a szerkezet aláállványozására még az építés idején sem volt szükség. A dóm a Santa Reparata, ókeresztény templomra épült, amely ma a templomhoz tartozó kripta, és itt nyugszik Giotto és maga a nagy Brunelleschi is.





A téren álló Szent János keresztelőkápolna középkori, 1059-1150 között épült fel, nyolcszögletes alaprajzú épület. A belső tér csodás mozaikdíszítése az egyik legszebb, amelyet a városban látni lehet. A külső homlokzaton állnak a híres bronzkapuk, amelyek Andrea Pisano és Ghiberti munkái. A Paradicsomi kapu domborművei az 1966-os nagy árvíz idején oly mértékben megsérültek, hogy helyükön ma kizárólag másolatok állnak.


Sétánk innen a San Marco templomhoz vezetett, amelyet 1290-ben alapítottak, Michelozzo tervei szerint építettek. A domonkos rendi épületegyüttes építtetője Cosimo de Medici volt. Az 1437-1443 között épült kolostor két szerzetesről nevezetes: Fra Angelico, akinek freskói az épület dormitóriumát díszítik, valamint Savonarola, aki 1489-1498 között volt szerzetes itt.


A következő állomásunk a San Lorenzo volt. Az eredetileg 4. századi Szent Ambrus templom romjaira épült bazilikális templom a Medici család sajátja volt, építését Brunelleschi kezdte el, halála után Manetti és Michelozzo folytatta, a homlokzata azonban a mai napig befejezetlen maradt. Az épületegyüttes három részből áll: a Sagrestia Vecchia, Sagrestia Nuova, valamint a Medici kápolna, ahol a Medici család temetkezett. Legismertebb Giuliano és Lorenzo de Medici sírja, amelyeket Michelangelo készített.




Utunk innen a Palazzo Vecchiohoz (épült: 1298-1322) vezetett vissza, útközben megtekintettük Dante szülőházát is. A Piazza Signorian álló Loggia dei Lanziban álló ókori szobrok másolatai láthatóak, illetve itt található az Uffizi bejárata is. Innen a Palazzo Pitti és a Boboli kert volt a következő állomásunk. Luca Pitti palotája 1458-tól épült Brunelleschi tervei szerint, majd 1549-től a Medici család részére alakították át Bartolommeo Ammanati tervezésében. A rusztikus homlokzatú épület ma több múzeumnak ad otthont, míg a Boboli kert amfiteátrum-szerű hatalmas tereivel, és ókori szobrok másolataival várja a megpihenni és gyönyörködni vágyókat.


A következő napon Puccini szülőhelyére, Luccába látogattunk el. A város etruszk alapítású, az óváros falai a mai napig állnak, kis szigetként zárják körbe a területet. A hangulatos séta mellett a Szent Márton székesegyházba látogattunk el, amelynek építését 1063-ban kezdték, a homlokzatot a 12. században fejezték be, a belső tereket a 14. században újjáépítették, gótikus stílusban. A főhomlokzaton álló oszlopokhoz izgalmas legenda fűződik: állítólag díszítésükre pályázatot írt ki a város, azonban nehezen tudott dönteni a győztes munkát illetően. Végül, mindegyik oszloptípust felhasználták a homlokzaton, így lehet, hogy ha figyelmesebben megnézzük, mindegyik más és más részletformával rendelkezik.





Kora délután mentünk tovább Pisába, a Csodák terére. A világ talán leghíresebb tornya 200 évig, három szakaszban épült, miután 1173-ban elkezdték a munkálatokat. Az agyagos, mocsaras, rossz minőségű talaj miatt már az építés idején süllyedni kezdett, így folyamatos karbantartást igényel, egyik oldala 55 méter, a másik 56 méter magas. A téren álló Szűz Máriának szentelt templom 11. századi, külső homlokzata jellegzetes pisai román stílusú, belső tereiben bizánci és iszlám hatás érvényesül. A keresztelőkápolna Olaszország legnagyobb, 107 méter kerületű kápolnája, a 12. században kezdték az építkezést. A templom mellett álló Campo Santo alapja állítólag a 13. században idehozott golgotai szent föld. Miután meglátogattuk a történelmi részeket, rövid kikapcsolódást szerveztünk Pisa tengerpartján.

Volterra ősi és antik városában fejeztük be a napot. A városfallal körülvett, az 5. században püspöki rezidenciaként működő település később Medici uralom alatt állt. Leghíresebb nevezetessége a Kr.e. 1. században épült római kori színház, valamint főtere, a 14. században kialakított Piazza dei Priori.


A hazautazásunk előtti utolsó napot Sienában kezdtük el. A helyi legenda szerint, amit először a 16. században jegyeztek le, a várost Remus fiai, Senius és Aschius alapították, miután apjuk megölése miatt el kellett hagyniuk Rómát. A két testvér egy fekete és egy fehér lovon menekült, ezért lett a város zászlaja és címere fekete-fehér. A város neve is Senius nevéből származik, és ma is őrzi 13-14. században kialakult városképét, főterén, a Palazzo Publicon látható a hatalmas gótikus stílusú városháza. A Santa Maria Assunta székesegyházat a 12. században kezdték el építeni, Nicola és Giovanni Pisano tervezésével. Jellegzetes fekete-fehér csíkos márvány, pisai lombard stílus jellemzi.




Utolsó állomásaink San Gimignano és Montereggioni voltak, ahol már csak egy rövid sétára jutott idő. Montereggioni hegyre épült, városfallal körülvett település, komoly védelmi vonal volt, amely Dante Isteni színjátékában is szerepel.

 
Másfél hetet töltöttünk Toszkánában és nagyon sajnáltuk, hogy ilyen gyorsan véget ér. Csodálatos helyeken jártunk, és remélem, hogy hamarosan ismét lehetőségünk nyílik arra, hogy visszatérjünk és újabb, varázslatos helyekre látogassunk el.

Szöveg és képek: Juhász Gabriella

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése