A következő pár sor aligha lesz elég arra, hogy részletesen
beszámoljak Angliában tett utazásomról, így csak a számomra legkedvesebb
emlékek, helyek, pillanatok felidézésére teszek kísérletet. Azonban mielőtt
belekezdenék úti beszámolómba, fontosnak tartom, hogy szóljak néhány szót a
címben szereplő Victorian Society in America-ról.
A Victorian Society
egy eredendően brit nonprofit szervezet, melynek alapítótagja és első elnöke
nem más volt, mint Nikolaus Pevsner, és a műemlékvédelem valamint
építészettörténet olyan nagy alakjai is tagjai voltak, mint Henry-Russel
Hitchcock vagy Brendan Gill. 1966-ban Amerikába is eljutott a szervezet,
méghozzá a New York-i Pennsylvania Station 1964-es lerombolását követően, azzal
a céllal, hogy a jövőben mindent megtegyenek az épített örökség megóvásának
érdekében. Egyszersmind a VSA tulajdonképpeni profilja tehát (főleg) a 19.
századi épületek védelmére, állagmegóvására, oktatására és alapvetően azok
csodálására koncentrál és napjainkig igyekszik az általános publikum, valamint
a specifikusan a téma és a korszak iránt érdeklődők figyelmét felhívni a
régebbi korok építészeti és művészeti szépségeire, és segítségüket kéri azok
megóvására. Ennek könnyebbétételére remek lehetőségként szolgálnak a minden
évben megszervezett nyári iskolák is, melyekre laikus - ámbár lelkes -
érdeklődők és kutatók/diákok is jelentkezhetnek.
2016. július 2-17. között az a megtiszteltetés ért, hogy ezen nyári iskolák egyikén, az úgynevezett London- and Midlands Summer School-on magam is résztvehettem, és két felejthetetlen hetet tölthettem kedves emberekkel, kiváló professzorok vezetésével, csodálatos helyeken járva. Főbb állomásaink London, Birmingham, Liverpool és Manchester voltak, melyek mindegyikében átfogó bemutatást kaptunk mind az építészetről, mind a képzőművészetekről, de akadtak olyan napok is, amikor remek előadásokat hallgathattunk meg olyan neves kutatók, professzorok és múzeumi kurátorok prezentálásában, mint Ian Cox, Alan Crawford vagy Gavin Stamp.
2016. július 2-17. között az a megtiszteltetés ért, hogy ezen nyári iskolák egyikén, az úgynevezett London- and Midlands Summer School-on magam is résztvehettem, és két felejthetetlen hetet tölthettem kedves emberekkel, kiváló professzorok vezetésével, csodálatos helyeken járva. Főbb állomásaink London, Birmingham, Liverpool és Manchester voltak, melyek mindegyikében átfogó bemutatást kaptunk mind az építészetről, mind a képzőművészetekről, de akadtak olyan napok is, amikor remek előadásokat hallgathattunk meg olyan neves kutatók, professzorok és múzeumi kurátorok prezentálásában, mint Ian Cox, Alan Crawford vagy Gavin Stamp.
Kedvenc úticéljaim elbeszélésének sorát megkezdve elsőként a George
Gilbert Scott által tervezett St. Pancras
Station-t kell megemlítenem. Az 1873-ra elkészült épület saját korában -
méltán - a "vasutak katedrálisa" néven élt a köztudatban. Napjainkban
többeknek a Harry Potter filmekből lehet ismerős az állomás, és fontos tényként
kezelendő, hogy ez bizony a Victorian Society-nek köszönhető, hiszen az ő
beavatkozásuk nélkül hasonló sorsa lett volna e csodálatos épületnek, mint New
York-i társának.
Ugyanezen nap második fénypontja számomra a London külvárosában megbúvó Red House volt, melyet az 1850-es években tervezett és épített Philip Webb barátja, William Morris számára. Az építész nem csak a házat tervezte, hanem a benne található bútorok nagy részét is, a többi dekorációról pedig Morris saját cége gondoskodott. Az épületben berendezett múzeumért a National Trust felel, mely számos hasonló karakterű intézményt üzemeltet, melyek mindegyikébe érdemes ellátogatni, ha az ember Angliában jár, és igazán tartalmas programra vágyik.
A következő napon főleg előadásokat hallgattunk, majd a délutáni
órákban ellátogattunk a Tate Britain-be, ahol Patrick Bade vezetésével
betekintést nyerhettünk a múzeum pre-raffaelita festménygyűjteményébe, és olyan
fantasztikus képeket csodálhattunk meg életnagyságban, mint John Everett
Millais Opheliája, vagy John William
Waterhouse 1888-as, The Lady of Shalott
című képe.
Legcsodálatosabb élményeim közé tartozott a Brightonban található Royal Pavilion látogatása is, amelynek
felderítésére sajnos nagyon kevés időnk volt. Ennek ellenére átfogó előadást
tartott nekünk az egyébként múzeumként működő épület egy kedves dolgozója. A
18. században divatos úticéllá vált Brighton, miután Dr. Richard Russel felfedezte
a tengeri sós víz gyógyító és jótékony hatásait.
1783-ban látogatott
ide először IV. György, Wales hercege, és azonnal ki is bérelt egy birtokot,
hogy ideköltözzön, majd 1878-ban Henry Holland építészt bízta meg egy kisebb,
klasszicista épület megtervezésével, melyet később rotundával és egy
szimmetrikus, ugyanolyan pavilonnal bővíttetett ki. Ennek orientalizáló
átalakítására 1815-1823 között került sor John Nash által, s az épületnek ezt a
formáját látjuk ma is.
Az első hét végén megkezdtük utunkat Észak-Anglia felé, melynek első
állomása Northampton városa volt, ahol többek között megcsodálhattuk a
városházát, mely a Guildhall névre
hallgat és Edward William Godwin egyik legszebb gótizáló stílusú épülete. Az
akkoriban stílusok között folyó csata nagy részben a politikai ideáktól is
függött, így ha liberális vezetése lett volna a városnak, valószínűleg
klasszicista stílusú városháza épül. Az épület kívül belül Godwin nevéhez
köthető, a berendezést Green és King kivitelezte. 1892-ben nyugat felé
bővítették az épületet, majd 100 évvel később egy modern gótizáló stílusban
további toldások történtek.
Northamtonból Birminghambe vezetett utunk, ahol Alan Crawford tartott nekünk egy rövid városnéző sétát. E város különleges épületei közül a Victoria Law Courts-öt emelném ki, hiszen több szempontból is különleges alkotás. A tervezők Aston Webb és Ingress Bell voltak. 1887-1891-ig épült, az egyik legfontosabb angliai épületként a századvégen. Erre valóban azt lehet mondani hogy eklektikus, hiszen első ránézésre gótikus hangulatú épület, azonban ha jobban megfigyeljük részletformáiban inkább a barokkot és a francia reneszánsz palotaépítészetet idézi. További különlegessége, hogy ez volt az első olyan épület, amit teljes egészében terrakotta borított. Később ez az eljárás divtossá vált Anglia középső és északi területein egyaránt. A belső burkolat szintén terrakotta, de színében eltér az élénkvörös homlokzattól.
A következő napot kisebb városok templomainak és katedrálisainak
látogatásával töltöttük, eközben haladva Liverpool felé. Első állomásunk Lichfield
volt, s annak 13. századi gótikus katedrálisa, mely a polgárháborúban erősen
megsérült. Elsőként James Wyatt restaurálta, majd George Gilbert Scott 1857
után. Ezeket az állapotokat őrzi ma is a katedrális.
Délután Denstone-ban jártunk, az All Saints Church-ben, mely George
Edmund Street vidéki templomainak egyik legszebb példája, tele high victorian
életerővel. 1860-ban tervezte, és 1862-re fel is épült. Az enteriőr ízléses,
kevéssé díszített, az üvegmunkákat Clayton és Bell kivitelezték. Ezután Cheadle
következett, ahol a St. Giles római katolikus templomot járhattuk be, mely
Augustus Welby Northmore Pugin egyik legjelesebb alkotása. A templom
1841-1846-ig épült, a legszebb, legbefejezettebb és legpazarabbul díszített
templom Pugintól. Támogatójának köszönhetően sokkal magasabb, hegyesebb, és
gazdagabban díszített tornyot tudott emelni, mint amilyet eredetileg tervezett
1840-ben. A hozzá tartozó iskolaépület és parókia is Pugin tervei alapján
épültek.
Liverpoolba érkezve is rengeteg látnivaló fogadott minket, de
mindközül a leglélegzetelállítóbb számomra a liverpooli anglikán katedrális
volt. Az épület tervezésére 1887-ben írták ki az első pályázatot. Egy második,
két fordulós pályázat, mely egy másik lokációra helyezte a templom építését,
éspedig a St. James Mount-ra, 1901-ben lett meghirdetve, és 1903-ra nyerte meg
a pályázó építészek egyike, nevezetesen Giles Gilbert Scott, George Gilbert
Scott unokája. 1910-ben Scott újratervezte az épületet, hogy a
szimmetriatengelyen helyezkedjen el a hatalmas középső torony. A katedrális
1980 körülre készült el teljesen.
Manchasterben szeles, esős idő fogadott, de ez sem tántorított
vissza minket egy kétórás városnéző sétától, ami után a Városháza kávézójában melegedhettünk fel egy
tipikus angol 5 órai teázás és beszélgetés közben. Ezután körbe is vezettek
minket az Alfred Waterhouse által tervezett, 1870-es években emelt épületben. A
neogótikus építészet szép példája, a főhomlokzat kellemesen aszimmetrikus, ami
első ránézésre alig észrevehető. Középtengelyében a hatalmas óratorony dominál,
mellyel a középkori városházák arányait idézi. A belső teret kisebb és nagyobb
termek alkotják, a nagy dísztermet Ford Madox Brown freskói díszítik, melyek
Manchester városának történetét mesélik el.
Manchesterből London felé vettük újra az irányt, de útbaejtettük
Coalbrookdale-t és Wolwerhamptont is, ahol ellátogattunk a Wightwick Manor-be. A régi majorságot 1887-ben vette meg Samuel
Theodore Mander, egy helyi festékgyáros, aki felújította és új épületekkel
toldotta meg a már meglévőket Edward Ould
stílusában, aki a Chesire-i fachwerk és vernakuláris stílus szakértője volt.
Tölgyfa, tégla és cserép a fő építőanyagok, de néhol használtak homokkövet is a
tégla helyett. A belső dekorációkat a Morris and Co. és a Charels Eamer Kempe
készítették. Számos preraffaelita berendezés és díszítés látható a mai napig a
házban, itt található például Edward Burne-Jones Love among the ruins című képe is. A létesítmény szintén a Nationel
Trusthoz tartozik, mint a Red House és
Standen is. A kertek eredeti formáját Alfred Parsons alakította ki.
Néhány nappal Londonba való visszaérkezésünk után újra buszra
szálltunk, hogy egy egész napot töltsünk Oxfordban, ahol Peter Howell tartott
nekünk városnéző sétát. Itt sokmindent megtudtunk a város történetéről és a
legjelentősebb egyetemi kollégiumokról, így a Worcester, Exeter és Keble
College-ról és az Oxford Unionról is. A nap lezárásaként az oxfordi
Természettudományi Múzeum szerepelt a programlistán. A neogótikus épületet két
ír származású építész, Thomas Newenham Deane és Benjamin Woodward tervezte. A
tervezésre különösen nagy hatással voltak John Ruskin írásai, sőt, maga Ruskin
is kivette a részét az építkezésben és a tervezésben. Az épület varázslatossága
számomra abban rejlett, hogy az alapvetően letisztult homlokzat mögött
üvegtetővel lefedett, öntöttvas szerkezetű belső tér bújt meg, melyre nem
számítottam volna a külső alapján.
Élménybeszámolóm végére érve a nyári iskola utolsó napját említeném,
mely méltó lezárása volt e csodás és izgalmas két hétnek. Ellátogattunk
Comptonba, a Watts Gallerybe és a hozzá tartozó Watts Memorial Chapelbe. A
múzeumban George Frederic Watts festményeit és szobrait láttuk, az utóbb
említett kápolna azonban teljes egészében Mary Staton Watts (a festő
feleségének) művészetéről árulkodik. Az épület mind szimbolikájában, mind
formájában és díszítésében lélegzetelállítóan különleges, egyfajta egyedi
szecessziósnak mondható stílusban megálmodva.
Este utoljára összegyűltünk, hogy együtt emelkedjünk a város fölé a
London Eye-on, amit egy kedves kis étteremben elköltött vacsorával koronáztunk
meg. A hotelba való visszatérés után búcsút kellett vennünk egymástól, hiszen
sokan már korán reggel repültek haza Amerikába, vagy utaztak tovább Anglia
különböző városaiba. E két hét nem csak a gyönyörű és izgalmas helyek
látogatása szempontjából volt felejthetetlen, hiszen kapcsolatok és barátságok
köttettek, melyek remélhetőleg ugyanúgy egy életre szólnak majd, mint maga az
utazás emléke.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése