Spanyol, portugál vagy akár arab
nyelvterületen járva a nyitott szemű érdeklődő többször is találkozhat a házak, templomok, középületek falát díszítő azulejo-val: a színes, mázas bel- vagy kültéri csempékkel.
Jelen bejegyzésben elsősorban spanyol, andalúz példákat hozok, a teljesség igénye nélkül, saját tapasztalatokra alapozva.
Jelen bejegyzésben elsősorban spanyol, andalúz példákat hozok, a teljesség igénye nélkül, saját tapasztalatokra alapozva.
Sevilla, Azulejo az Ibéro-Amerikai kiállítási pavilon lépcsőházában (1914, Anibal Gonzalez) |
Maga az azulejo
szó eredetét két módon is származtatják. Eredhet egyrészt az arab az-zulayj szóból, amivel a római-bizánci
mozaikokat jelölték, de utal a spanyol kék szóra is (azul), ami a csempék eredetileg kék-fehér színére mutat.
Mint oly sok mindent, ennek gyártását is
Kínában fejlesztették ki, majd az arabokhoz kerülve a 13. század végétől Európában
is elterjedt. Spanyol és portugál nyelvterületen a hosszas arab hódoltság
idején gyökerezett meg.
Sevilla, Alcazar, azulejo-val borított ülőalkalmatosságok |
A fentiekből rögtön kirajzolódik, hogy
elterjedését tekintve elsősorban a Mediterráneumban honosodott meg. Utóbbi nem
véletlen: a csempék nem csak dekorációs céllal kerültek a falakra, jó
hőszigetelő képességüknek köszönhetően enyhítik a nyári hőséget, így nem csak
házak falán, de belső udvarokban is megjelenik.
Sevilla, Azulejoval borított felületek az Alcazar-ban |
A lapok alapja az anyag, amit mázzal vontak be majd kiégették, így biztosítva a tartósságot. Európai elterjedésének korai időszakában, a
13. században csupán egyszínű csempéket gyártottak, ezeket kisebb darabokra
vágták és így alakították ki a geometrikus formákat. A geometrikus alakzatok használata mélyebben
gyökerezik az arab művészetben. Az
iszlám ugyanis tiltja az ember- vagy állatábrázolást. Spanyol illetve portugál
területen figurális ábrázolásokkal is találkozunk, utóbbi a reconquista (az Ibériai-félsziget 15. század végi felszabadulása a 8. század óta
tartó muszlim megszállás alól) után terjedt el, miután a mór megkötések már
nem korlátozták ilyen formán a csempék díszítését. Andalúziában vagy portugál
nyelvterületen barangolva így akár életképeket is látunk egy-egy épület falán
mind azulejo-ból kirakva.
Ronda (Spanyolország), Plaza de Toros, bikaviadal aréna, lelátó lépcsőjét díszítő azulejo |
Andalúziában Sevilla vált az azulejo gyártás
központjává, itt fejlesztették ki a legnagyobb újításokat majd innen került át
portugál területekre is. Így a 13. századi korai időszakot követően, a
15. századra kifejlesztik a cuerda seca
technikát, ami lehetővé teszi egy csempén belül több színes mező használatát.
Mindezeket I. Manuel király (1469-1521) honosította meg Portugáliában, egy sikeres Sevilla-i
1503-as látogatása után. Az azulejo technika egyik jellegzetes vonása a horror vacui, az üres felületektől való „félelem” alkalmazásának elve. Így a csempék gyakran nem csak elvétve, díszítőelemként, hanem egy teljes
felületet beborítva jelennek meg.
A figurális ábrázolások tökéletesítése a 16. században
történik Itáliából érkező mesterek hatására és a majolika technika
elterjedésének köszönhetően. A reneszánsz az azulejora is kihatással van, a
csempéken allegorikus, mitológiai alakok jelennek meg, de van példa biblikus
ábrázolásokra is. A 17. századra már egészen nagy kiterjedésű, polikróm,
szőnyegszerű felületeket alakítanak ki, virágmintákkal kiegészítve az
azulejo-felületet díszes szegéllyel zárják le. Portugáliában elterjedt
jellegzetesség, hogy az antependiumot (oltár előlapját) is azulejoval burkolták,
helyenként oltárterítőt imitálva. A kidolgozott figurális ábrázolásokra szép példa a portugáliai Mealhada-ban található Buçaco Palota (épült 1628-tól) belső tereit díszítő azulejok.
Mealhada (Portugália), Buçaco Palota, figurális azulejo (forrás: Travel in Portugal.com) |
A 17. és 18. századot tartjuk az azulejo fénykorának. Az ekkoriban népszerű barokk stílus jelentkezik a csempék motívumain is. Az azulejo terjed a portugál gyarmatokon, így Brazília Portugáliához tartozó részein is. A megnövekedett igények miatt gyakran alkalmaznak hasonló, repetitív motívumokat.
A 19. században kisebb stagnálás figyelhető meg, ez elsősorban a történelmi eseményeknek tudható be. A század második felétől a fejlődés folytatódik, a 20. században a csempék díszítése az ekkor terjedő művészeti irányzatokat tükrözi: az azulejok art nouveau jellegzetességeket mutatnak.
Jelen bejegyzéshez az ihletet az Andalúziában és Madeirán látott azulejok adták.
Andalúzia városait járva gyakran találkozunk ezzel a látványos díszítőelemmel. Nem csak jelentősebb épületeken, de lakóházak kapualjában, belső udvarában, parkok padjainak burkolataként is megfigyelhető. Igen jelentős lelőhelye az azulejonak Sevillaban a Maria Lujza park, ahol a parkban sétálva folyton ebbe botlik a látogató.
A Maria Lujza Park (Parque de María Luisa) Sevilla egyik legnagyobb parkjaként a város elsődleges zöld területe. A park kialakítását Jean-Claude Nicolas Forestier (1861 - 1930) építésznek köszönhetjük, aki 1911-ben látott neki az alapos tervezésnek. A legjelentősebb épület a parkban az Ibéro-Amerikai kiállítási pavilon hatalmas épülete. Az épületet 1914-ben kezdték építeni Anibal Gonzalez (1875 -1929) tervei szerint az 1929-es kiállításra készülve. Az épületben bóklászva lépten nyomon találkozunk az azulejo különböző válfajaival. Az nagy teret körülölelő belső ívben kis falfülkékben a spanyol történelem különböző fontosabb eseményeit látjuk a legfontosabb városok, gyarmatok köré csoportosítva. Utóbbiak a figurális ábrázolásokra adnak szép példát.
A lépcsőházban barangolva dekoratív, virágmintás azulejora látunk példát.
A Maria Lujza parkban sorakozó azulejok nem merülnek ki ennyiben, több helyen a padok, ülőalkalmatosságok is színes csempével vannak díszítve.
Fontos még megmelíteni, hogy a parkban számos emlékmű, szökőkút kapott helyet. Mindezek mellett pedig itt található Sevilla művészetét és hagyományait bemutató múzeum is, a Mudejar Pavilon (Anibal Gonzalez, 1914-1929).
A fentiekben még szó sem esett az alcázarokról, mint valóságos aranybányákról, ha már azulejokról beszélünk. Az alcázar, mint olyan tulajdonképpen a helytartó palotáját jelölő kifejezés, mely Spanyolország, ill. Portugália több nagyvárosában is megtalálható (Malaga, Sevilla, Toledo, Jerez de la Frontera etc.). Az alcázar-ok az arab megszállás alatt épültek a 8. és 15. század között, később mór stílusban épült palotákat is alcázarként emlegettek. A belső terekben, a falakon, belső udvarokon így gyakran látjuk az azulejo szép példáit, gyakran sajnos már nem eredetiben.
A 19. században kisebb stagnálás figyelhető meg, ez elsősorban a történelmi eseményeknek tudható be. A század második felétől a fejlődés folytatódik, a 20. században a csempék díszítése az ekkor terjedő művészeti irányzatokat tükrözi: az azulejok art nouveau jellegzetességeket mutatnak.
Jelen bejegyzéshez az ihletet az Andalúziában és Madeirán látott azulejok adták.
Andalúzia városait járva gyakran találkozunk ezzel a látványos díszítőelemmel. Nem csak jelentősebb épületeken, de lakóházak kapualjában, belső udvarában, parkok padjainak burkolataként is megfigyelhető. Igen jelentős lelőhelye az azulejonak Sevillaban a Maria Lujza park, ahol a parkban sétálva folyton ebbe botlik a látogató.
Sevilla, Maria Lujza park, Mudejar Pavilon (Anibal Gonzalez, 1914-1929) |
A lépcsőházban barangolva dekoratív, virágmintás azulejora látunk példát.
A Maria Lujza parkban sorakozó azulejok nem merülnek ki ennyiben, több helyen a padok, ülőalkalmatosságok is színes csempével vannak díszítve.
Fontos még megmelíteni, hogy a parkban számos emlékmű, szökőkút kapott helyet. Mindezek mellett pedig itt található Sevilla művészetét és hagyományait bemutató múzeum is, a Mudejar Pavilon (Anibal Gonzalez, 1914-1929).
A fentiekben még szó sem esett az alcázarokról, mint valóságos aranybányákról, ha már azulejokról beszélünk. Az alcázar, mint olyan tulajdonképpen a helytartó palotáját jelölő kifejezés, mely Spanyolország, ill. Portugália több nagyvárosában is megtalálható (Malaga, Sevilla, Toledo, Jerez de la Frontera etc.). Az alcázar-ok az arab megszállás alatt épültek a 8. és 15. század között, később mór stílusban épült palotákat is alcázarként emlegettek. A belső terekben, a falakon, belső udvarokon így gyakran látjuk az azulejo szép példáit, gyakran sajnos már nem eredetiben.
Szuper írás, köszönjük, valóban gyönyörű dolgokat lehet ezekkel a csempékkel alkotni. Szecesszióban valószínűleg a Casa Vicens az egyik jellemzőbb ezen a téren
VálaszTörléshttp://a395.idata.over-blog.com/5/01/73/55/Architecture/Gaudi/Casa-Vicens2.png
Kedves Imre! Köszönjük az érdekes adalékot!
Törlés