A Magyar Nemzeti Bank Értéktár
programjának támogatásával 2016 őszén az Iparművészeti Múzeumba érkezett a
világhírű, magyar származású építész és bútortervező, Breuer Marcell New York-i
irodájának egykori berendezéséhez tartozó tárgyalóasztala. Breuert elsősorban a
dizájntörténet egyik legkiemelkedőbb alkotójaként tartjuk számon, biciklikormány
ihlette csőszékével világraszóló hírnévre tett szert a fiatal művész. A pécsi
születésű, ám az Egyesült Államokban nagy karriert befutott építész munkáiból
sajnos a magyar közgyűjtemények keveset őriznek. Ezért is figyelemre méltó,
hogy a megújulás előtt álló Iparművészeti Múzeum utolsó kiállításában, a Magyar
Építészeti Múzeummal és Dévényi Tamás építésszel közös munka eredményeként kívánja megismertetni a nagyérdeművel
az új szerzeményt és alkotóját.
A 2016. december 8-án megnyílt kiállítás
fő – de korántsem az egyetlen – attrakciója a Breuer által tervezett
gránitasztal, amely a díszterem közepén látható. Nem egyedül áll a térben, két
fehér színű makett van a közelében teljessé téve a bútor különös történetét. Létezik ugyanis több olyan tervváltozat is, amely az asztalhoz készült a
végleges verziót megelőzően. A Syracuse University Archívumából került elő egy 1956-os
tervlap, amely vékony kőlapot tartó, X alakú, krómozott acéllábazatú kisasztalt
ábrázol. Ez volt a Breuer iroda tárgyalóasztala, melyet Joe Neski amerikai
építész „hangvilla-asztalnak” nevezett, mert amikor meglökték és enyhén
megcsavarodott, visszalendülés közben halk búgó hangot adott ki. Egy másik rajz
– amely szintén az előbb említett Breuer-Archívumban található - a gránitasztal
harmadik változatáról árulkodik. A picit vastagabb és rövidebb bútor terve
1954-ből való, de valószínűleg nem ez a változat került a Breuer-irodába az 1956-os
költözésekor.
Breuer Marcell gránitasztala és annak változatai |
Amikor a kiállítás kurátorai - Horányi Éva és Ritoók Pál művészettörténész valamint Dévényi Tamás építész – kicsomagolták a gránit „monstrumot”, észrevették, hogy az asztallap fonákja besárgult – valószínűleg a dohányfüsttől -, így jól kivehető az X láb körvonala, valamint a harmadik változat két vaskos U alakú pillérének nyoma is. Mindezekből azt a következtetést vonták le, hogy a ma is látható gránit asztalt csak 1965-ben, a Breuer-iroda újabb költözése után vehették használatba.
A tárlat címe Breuer Marcell 1934-es
hazatérésére utal, amikor a két tehetséges építésszel, Molnár Farkassal és
Fischer Józseffel társult, majd a Budapesti Nemzetközi Vásár (BNV) 1935. évi városligeti
pavilontervük első díjat nyert. A BNV hangulatát idézi fel a kiállítótérbe állított
nagyméretű henger formájú hirdető oszlop is, melyen a korabeli BNV-s plakátokat tekinthetik meg a látogatók. Ahogy a gránitasztalhoz lépünk, a
díszterem közepén szemünket sárga és kék sáv vezeti jobbra és balra. A sárga
sávban láthatjuk az 1930-as években született alkotásokat, a kékben pedig az
1950 körül készülteket.
Molnár Farkas szobája. Az 1950-es évek sávja üresen maradt, mert az építész a második világháború során hunyt el. |
A tárlaton Breuer
Marcell művészetén kívül ráadásként hét olyan magyar építész-iparművész iroda-berendezései
is felsorakoznak, akikkel Breuer együttműködött vagy a korabeli hazai
építészeti közélet fontos szereplőjeként került kapcsolatba. A már említett Molnár Farkas és Fischer József
mellett az Iparművészeti iskola két neves tanára: Kozma Lajos és Kaesz Gyula,
növendékük, a tehetséges belsőépítész: Kovács Zsuzsa; a főként a Tér és Forma
főszerkesztőjeként ismert építész és művészeti író: Bierbauer Virgil és a
kevésbé ismert, ám a Nagyvárad téren álló ikonikus magasházunk (SOTE Emléleti
Tömb) egyik tervezőjeként (Gerlóczy Gedeonnal) számon tartott Wágner László. Nemcsak az ő művészetük kap hangsúlyt
bútoraikon és a pályájukat ismertető archív dokumentumok által, hanem Breuer Marcell a modern magyar bútortervezésre és belsőépítészetre tett hatása is
érzékelhető.
Kozma Lajos tervezőasztala (fent) és a Kovács Zsuzsa által tervezett "típus konyha" (lent). |
A kiállítás kurátora: Horányi Éva, Dévényi Tamás, Ritoók Pál
Társkurátorok: Baldavári Eszter és Sebestyén Ágnes Anna
Látvány: Dévényi Tamás
Grafika: Parák Andrea
A 2017. június 11-ig
megtekinthető kiállítás programját szakmai és szubjektív tárlatvezetések,
előadások, kerekasztal-beszélgetések, workshopok és izgalmas múzeumpedagógiai
foglalkozások színesítik.
Szöveg: Baldavári Eszter
Fotók: Baldavári Eszter és Bíróné Balogh Viktória
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése