A dán építészet kora-újkori fejlődésének legjellegzetesebb
és legfeltűnőbb sajátossága az egyes építészeti stílusok megkésett átvétele. A
reneszánsz építészet jelentkezése az 1540-es években tapasztalható, míg a
barokk 1660 után kezd gyökeret ereszteni. A mintaadó szerepet a németalföldi
építészet szolgáltatta, így kevésbé tűnik meglepőnek, hogy a dániai barokk
építészet egyszerű vakolt vagy téglaburkolatú homlokzatrendszereket produkált,
viszonylag kevés homlokzattagoló elemmel. A 18. században erőteljes változások
veszik kezdetüket, és a több irányból érkező irányzatok némileg egyedi
karaktert biztosítanak a dániai késő-barokk és rokokó építészetének. E rövid
beszámoló példáit tekintve fontos az a történelmi körülmény, hogy az újkori
Dánia a mainál lényegesen jelentősebb területi kiterjedéssel rendelkezett. A
dán korona országaihoz tartoztak az észak-német hercegségek (Schleswig,
Holstein, Stormarn és Dithmarschen), perszonálunió állt fenn Norvégiával, így
Izland, Grönland, valamint a Norvég-tenger szigetei ugyancsak a dán uralkodók
birtokainak számítottak. A tengerentúli kereskedelembe bekapcsolódva a 17.
század második felében Dánia belépett gyarmattartó hatalmak sorába és az
Antillákon, az afrikai Arany-parton, illetve Indiában hozott létre
hídfőállásokat és szervezett kisebb gyarmatokat – így ezek a tengerentúli
területek ugyancsak a dán uralkodócsalád birtokait képezték.
Az első jelentősebb változás csak
a 18. század elején jelentkezett. IV. Frigyes (1699-1730) utazásai során
felkereste Itáliát, és mély benyomást gyakorolt rá a római barokk palota- és
villaépítészet (Villa Borghese, Palazzo Quirinale, Palazzo Barberini, Villa
Sacchetti al Pignetto). Hazatérését követően megbízást adott Ernst Brandenburger
(?-1713) építőmesternek egy nyári palota megépítésére. Munkakapcsolatuk
eredménye a Frederiksberg-palota (1699-1704), melynek homlokzata
egyértelműen az itáliai barokk palotaépítészet néhány elemét
idézi (övpárkány, szemöldökpárkányok és ablakkeretezések használata, balusztrád a
középrizaliton). Viszont a hasonlóságok mellett ugyanennyire fontosak a
különbségek. A Frederiksberg-palota esetében hiányzik a kolosszális oszloprend,
a hangsúlyos főpárkány, a szobordíszítés, az armírozás, illetve az
oszlopos-íves szerkezetek használata. A korábban németalföldi befolyás alatt
álló dán építészet ezen épület esetében még megtartotta a homokkődíszítés, a
vakolt falfelület és a réztető használatát. A tervező szerepe itt csupán annyit
jelentett, hogy az itáliai barokk építészet hatását hozzáigazította a dán
előzményekhez.
Frederiksberg-palota (Kép forrása: Wikipedia)
|
A későbbi években Johan Conrad
Ernst (1666-1750), majd Laurids de Thurah (1706-1759) udvari
építészek vezetése alatt oldalszárnyakkal bővítették ki a palotát, bár ez
stílusbeli változást nem hozott magával, és igyekeztek igazodni a főszárny
homlokzati megoldásaihoz. Ennél jelentősebb a palota körüli kertek és díszpark
kialakítása (1690-1711), melyek együttes területe meghaladta a 65 hektárt. Az
eredeti barokk kert francia mintakövetése egyértelmű, mivel a palota és a
díszkert főtengelyét egy díszmedencével zárták le. Ugyanakkor sajátos jegyet
mutat a palota és a kert kapcsolata, hiszen a palota egy természetes dombra
épült. A kettő közötti szintbeli különbséget egy teraszos kert oldotta fel,
melyet lépcsőzetesen kialakított vízeséssel tettek még hangsúlyosabbá. A
megoldás újszerűsége a pár évtizeddel később megvalósult potsdami Sanssouci és Kamp-Lintfort teraszos kertjeihez mérhető.
A Frederiksberg-palota kertje, helyszínrajz. (Kép forrása: Wikipedia) |
IV. Frigyes másik palotája, Fredensborg
(1720-1753) bizonyos szempontból egyenes folytatása az előzőnek. A stílus
ugyanúgy a németalföldi és itáliai barokk hatások ötvöződését mutatja. A palota
és kert tervezője Johan Cornelius Krieger (1683-1755), aki szerencsésen
használta fel a természeti adottságokat a tervezés során. Legfontosabb feladata
a palota és a közelben fekvő Esrum-tó kapcsolatának megteremtése volt. A
francia kertekre jellemző koncepciót felhasználva a főtengelyből induló
sugárirányú sétányok átszelik a parkot. A hét sétányból négy a tóparton ér végett,
így ezek a sétányok biztosítják a fentebb említett kapcsolatot. Az épület
különlegességét annak alaprajzi és tömegformálási megoldása jelenti (pavilonos
elrendezés, nyolcszögletű főudvar), melynek domináns eleme a főépületet díszítő
négyzet alapú, 27 méter magas kupola. A későbbi építészek (Laurids de Thurah,
Nicolai Eigtved) felerősítették az épületcsoport pavilonos elrendezését és
további mellékszárnyakat csatoltak a főépülethez. Ezeket a mellékszárnyakat a
kínai sátortetőkhöz hasonló fedélszékkel látták el, a központi kupolához pedig
minaretszerű kéményeket kapcsoltak.
Fredensborg (Kép forrása: Wikipedia) |
V. Frigyes
uralkodása alatt megbízták a francia származású Nicolas-Henri Jardin
építészt, hogy az aktuális francia irányzatnak megfelelően alakítsa át a
kastélyparkot, aki némileg lazított park geometrikus szigorúságán, és
természetes kilátót, sövénylabirintusokat és rododendron ligeteket telepített,
végül a kerti homlokzat főtengelyét perspektivikusan megnyitotta egy széles,
kettős hársfasorral szegélyezett sétánnyal.
IV. Frigyes harmadik nagyobb szabású megbízása a Frederiksborg
kastélyparkjának kialakítása (1720-as évek) volt, melyet a már említett J. C. Krieger építészre bízott, aki a dán barokk kerttervezés egyik legjelentősebb
teljesítményét hozta itt létre. Az alapkoncepció a teraszos kert megoldásából
indul ki, melyet a tervező lépcsőzetes vízesésekkel, virágágyásokkal,
medencékkel és fasorokkal gazdagított.
Frederiksborg kastélyparkja, helyszínrajz. (Kép forrása: Wikipedia) |
Frederiksborg barokk kertje. (Fotó: Németh Tamás) |
A dán építészet következő nagy korszakát a késő-barokk és
rokokó megjelenése és rendkívül gyors elterjedése jelzi (1730-1760), mely
szerencsére termékeny építési tevékenységgel párosult. A korszak uralkodója VI.
Keresztély (1730-1746), aki atyjához hasonló az építészet lelkes rajongója és
az építkezés megszállottja volt.
A király elsőként a koppenhágai
új királyi palotát (Christiansborg) terveztette meg Elias David
Häusser (1687-1745) építésszel. A komplexum építése viszonylag kevés időt
vett igénybe (1733-1745), a termek dekorálása azonban csak az 1780-as években
fejeződött be. A királyi rezidencia építészeti jelentősége abban jelentkezik,
hogy a dán építészetben először jelent meg az osztrák barokk és a francia
rokokó, melyet az építésznek sikerült nehezen kettéválasztható egységgé
formálnia. A szokatlanul nagyvonalú, mozgalmas, gazdagon díszített homlokzat
kétségtelenül a reprezentatív hatás elérését szolgálta, és éles ellentétben áll
a IV. Frigyes uralkodása alatt épült egyszerű palotahomlokzatokkal. Az egykori
komplexum számadatai ugyancsak figyelmet érdemelnek, az épület gerincmagassága
36 méter, a reprezentatív funkciót szolgáló óratorony 84 méter magasságot ért
el, és 348 terem volt a palotában. A komplexumhoz tartozott az udvari kápolna,
királyi lovarda, színház, valamint az ezeket összekötő melléképületek.
Christiansborg. (Kép forrása: Wikipedia) |
A Christiansborg lenyűgöző méretei ellenére nem bizonyult hosszú
életűnek, ugyanis 1794 telén a teljes főépület tűzvész martalékává vált. A 19.
század elején francia empire és klasszicista stílusban, szerényebb méretekkel
újjáépítették, de 1884-ben ismét leégett. Jelenlegi megjelenését 1907-1928
között nyerte el, az eredeti állapotot alapul véve neobarokk stílusban
kivitelezve.
A korszak legfontosabb építésze a már említett Laurids
de Thurah (1706-1759), aki tanulmányait Németországban és Itáliában végezte
és sikeresen közvetítette a késő-barokk nemzetközi irányzatait Dániában. Korai
főművének számít az Eremitage vadászkastély (1734-1736), melynek
gazdagon kezelt homlokzati részletképzésén az osztrák barokk építészet hatása
érzékelhető.
Eremitageslottet. (Kép forrása: Wikipedia) |
Thurah legjelentősebb alkotása a
már elpusztult Hirschholm (Hørsholm) kastély (1733-1744). A nyári
palotaként használt épületet VI. Keresztély neje, Zsófia Magdolna királyné (Sophie
Magdalena von Brandenburg-Kulmbach) rendelte meg az építésztől. „Észak
Versailles-a”, ahogy a kortársak emlegették, némileg rendhagyó építészeti
megoldást követett. A kastély egy mesterségesen kialakított tó közepén lévő
szigeten emelkedett és a francia kert egy része ugyancsak egy ehhez hasonló
szigeten terült el. Ez a megoldás a késő-középkori főúri dán várkastélyokat
idézte, bár ez esetben nem a védelem eszközeként kell tekinteni a mesterséges
tóra, vagy vizes árokra. Ez akkoriban az arisztokrácia elkülönülését
jelképezte, és ha nem is volt túlságosan elterjedt, de találkozhatunk ezzel a
megoldással a dán arisztokrata megrendelők között. Ugyanilyen szimbolikus
jelentéssel bírt a kastély díszes kaputornya, amely a Christiansborg
óratornyára utal vissza.
Hirschholm. (Kép forrása: Wikipedia) |
Thurah figyelemreméltó kései alkotása a koppenhágai
Megváltónk templomának (Vor Frelsers Kirke) csavart, lépcsős
toronysisakja (1749-1752). A választott megoldás valószínűleg nem saját ötlete,
hanem a Francesco Borromini által kivitelezett római Santa Ivo della Sapienza
egyetemi templomának spirális kupolazárását ismétli meg.
Vor Frelsers Kirke, toronysisak. (Fotó: Németh Tamás) |
Vor Frelsers Kirke, tervrajz. (Forrás: Wikipedia) |
A cikk szerzője: Horváth Roland
Irodalom:
Rolf Toman – Birgit Beyer –
Barbara Borngässer, szerk.: Barokk stílus. Építészet, Szobrászat, Festészet.
Budapest: Vince Kiadó, 2004.
Nagy Elemér: Dánia építészete.
Budapest: Corvina Kiadó, 1977.
Christian Norberg-Schulz: Architektur
des Spätbarock und Rokoko. Weltgeschichte der Architektur.
Stuttgart: Mailand – Electa, 1975.
George Plumptre: Fejedelmi
kertek Európában. Pécs: Alexandra Kiadó, 2006.
Adrian von Buttlar: Az
angolkert. A klasszicizmus és romantika kertművészete. Budapest: Balassi
Kiadó, 1999.
Bent Rying: Denmark History.
Copenhagen: Royal Danish Ministry of Foreign Affairs, 1981.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése