Ha japán
műemlékeket kellene említeni, bizonyára sokan hoznák fel példaként a Miyajima
szigetén lévő Itsukushima
szentélyt, a kiotói Kiyomizuderát illetve a narai Tōdaiji világhírű templomot. Ezért is
gondoltam, arra, hogy kevésbé ismert épületekről írok az érdeklődőknek,
megmutatva azt, hogy a jellemző turistacélpontokon kívül is sok látnivalót
tartogat még Japán.
Az első
épület, melyre fel szeretném hívni a figyelmet, a Hiroshima megyével határos
Okayama megye egyik nevezetessége, az Enjoji buddhista templom, különösen
azért, mert a közelmúltban restaurált mennyezeti képek szép állapotban
láthatók.
Beszámolóm
második részében a kortárs építészet különös épületegyüttesét, a Senzoku Egyetem Oshinomi
Kunihide (尾新見邦英)
tervezte épületeket szeretném bemutatni, melyek különös formavilágukkal a japán
kortárs építészet sokszínűségéről tanúskodnak.
Okayama megye Enjōji 円城寺buddhista templom
E templom elődjével együtt 1300 éves múltra tekint vissza,
hiszen a közeli hegyen 715-ben, a Nara-korban alapították az első buddhista
templomot, mely még a Seihoji nevet viselte.
Ez a 4. japán császárnő, Genshō nevéhez fűződik, amint arról a híres japán krónika,
az Engeki is megemlékezik. A
hagyomány szerint a helyen csodás események történtek, a japán buddhizmus
későbbi történetében nagy népszerűségnek örvendő Avalokiteshvara (Kanzenon)
bódhiszatva többször megjelent a mai Kibichūō város közeli hegyen, Okayama megyében.
Az alapítástól kezdve
mivel a császári udvar bőkezű adományokkal látta el a templomot, az több,
elsősorban a szerzetesek lakhelyéül szolgáló épületekkel bővült.
Az 1282-es tűzvész következtében a templomegyüttes
elpusztult, így 1283-ban azt a mai Enjoji templomegyüttes területén építették
fel. Bár napjainkra már csak kettő maradt ránk, eredetileg hat kisebb
egyházi épület állt e területen.
Az Edo-kor végén, 1833-ban pusztító erejű tűzvész keletkezett
az Enjoji környékén, így csupán az Iōin
és a Chizōin kis épületei maradtak
fenn, a főcsarnokot, az Amida-csarnokot ismét felépítették 1834-ben.
A templomegyüttes a buddhizmus Jōdoshinshu (Tiszta föld) irányzatához tartozik, ez a felekezet azt hirdette,
hogy ha a hívő Amida Buddhához imádkozik, könnyen üdvözülhet a nyugati
paradicsomban, így a Tiszta föld-tanok köznép körében nagy népszerűségre tettek
szert. A templomegyüttesben így
fontos helyet kap az Amida-csarnok a főcsarnok mellett.
A templomhoz közeledve annak falépcsőin cipők sorát
pillantjuk meg, ami egyértelműsíti, hogy nekünk is le kell vennünk a cipőnket.
A főcsarnoknál találkozunk egy tanárnővel (sensei), aki idegenvezetéseket is
tart.
Bár a főcsarnokot már 1994-ben restaurálták, látogatásunk
előtt kevéssel fejeződött be az főcsarnok folyosója mennyezetének felújítása,
így ragyogó színekben játszottak ismét a fakazettákra festett képek.
Az Edo-kori művészeket, mint sok, japán művészt a természet
ihlette, így a japán flóra sokféle virágát, valamint számos állatot, nemcsak a
buddhizmusra jellemző sárkányokat, kígyókat, hanem számos madarat festettek a
kazettákra, melyek között nincs két egyforma.
Az együttes egy másik építménye szép példája annak, hogy a
falemezek bonyolult és aprólékos összeillesztéséből létrehozott alkotás is
milyen megkapó tud lenni. A Chinjūhondan
kultikus
építménye emelvényen álló, homorúan ívelő ciprusfa nyeregtetővel fedett
faépítmény, a tető alatt sárkányokkal díszített remekbe szabott konzolos
szerkezetre lehetünk figyelmesek, az efféle konzolrendszert a buddhista
építészetben fejlesztették tökélyre.
fotó: 楽天 ブログ http://plaza.rakuten.co.jp/tenkuugama/diary/201004240001/ |
Az ily módon szögek nélkül épített faépítmények talán
leghíresebb példája Japánban a kiotói Kiyomizudera (Tiszta Víz buddhista
templom) emelvénye, melynek fából ácsolt 30 méter magas szerkezete szögek
nélkül készítették.
Az Enjōjiban lévő Chinjūhondan, melynek
fordított trapéz alakú talapzata ugyancsak míves fafaragás, szintén 1834-ből
maradt ránk. Az építményt, illetve annak
elődjét Benzaiten védőistenség
tiszteletére emelték, és hosszú idő óta a zarándokok célpontja, akik az előttük
álló vizsga sikeréért, a jó házasság vagy anyagi boldogulás reményében keresik
fel a helyet. Különösen április 28-án és október 28-án, amikor omikoshival az élen (tulajdonképpen hordozható szentély) felvonulást és matsurit tartanak. Ha az Enjōjinál
rendezett ünnepségen nem is, egy közeli matsurin
volt szerencsém részt venni, ahol 9 szentély képviselői vonultak fel omikoshival, élénk zenei kíséret,
dobpergés közepette. Nemcsak egyházi tisztségviselők, hanem diákok csoportjai
is lelkesen játszottak shakuhachin, a
furulyához hasonló japán hangszeren.
Már
kifelé vesszük utunkat az Enjojiból,
amikor az élményekbe belefeledkezett e sorok íróját fogadócsaládja hirtelen
emlékezteti: „ne felejts el köszönni a senseinek”.
Az
Edo-korral zártuk a buddhista templomegyüttes, az Enjoji
történetét, jó 150 évvel később, a közelmúlttal folytatjuk, amikor is a
kortárs építészet egy szokatlan egyetemi épületét szeretném bemutatni az
olvasóknak.
A Senzoku Gakuen Egyetem (洗足学園音楽大学) új épületei
A Senzoku
Gakuen Zeneművészeti Egyetem 2013-ban új épületekkel gazdagodott, az Ezüsthegyre (Silver Mountain) keresztelt sajátos, hegyet formáló épülettel és a
hasáb alakú Vörösszikla (Red Cliff, vagy
más elnevezés szerint: E-Cube) nevet
viselővel.
Különösen az Ezüsthegy láttán állapíthatjuk meg, hogy a K/O Design Studio és a Kajima Design szakított minden eddigi
hagyománnyal, ami a kampuszok építészetét jellemezte. Az új épületek
szimbolikájáról szólva, a művészi alkotó fantázia, a találékonyság a külső szemlélő számára is nyilvánvaló, ez az
épületeket birtokba vevő, zenei pályára készülők életében is fontos, ezzel is
magyarázható az épületegyüttes szokatlan formavilága. Nem mintha a Senzoku
Gakuen Egyetem ne lenne szép hagyományokra visszatekintő intézmény. Bár nem a modern
kori felsőoktatás kiépítésének kezdetén alapították, fundamentumát a
Taishō-korban rakta le Maeda Wakao (前田若尾), amikor
1926-ban megalapította a Senzoku
Leánygimnáziumot. Több más jelenlegi japán egyetemhez hasonlóan ez az
intézmény is magániskolaként indult, majd évtizedek elteltével vált egyetemmé.
Honnan
ered a Senzoku Gakuen elnevezés?
A japánoknak az idegen kultúrákkal, világnézettel szembeni
alapvetően befogadó attitűdjéről tanúskodik ez az elnevezés is. Ez a hozzáállás
nemcsak a 19. század közepi Meiji-kori nyitástól, hanem már évszázadokkal
korábban is jellemezte a japánokat, amikor a 6. századtól kezdve magukévá
tették a buddhizmust, például. Ennek eredményeképpen napjainkban sem ritka
egyáltalán, hogy sok japán egyidejűleg sintoistának és buddhistának vallja
magát, vagy éppen sintoistának és kereszténynek. Ez utóbbival én is több
alkalommal találkoztam, japán ismerőseim között vannak olyanok, akik az Újéven
kívül is sintoista szentélybe és „párhuzamosan” protestáns gyülekezet
istentiszteleteire is járnak.
Hogyan is igazolja mindezt a Senzoku Gakuen története? Az
egyetem nevének eredete a japán alapító keresztény hitével van összefüggésben. A Maeda
Wakaotól származó Senzoku elnevezés szó
szerint lábmosást jelent, az
újszövetségi utolsó vacsorára utal, amikor is Krisztus megmosta tizenkét
tanítványának lábát. A névadás koncepciója tehát az alapító, Maeda mély
keresztény hitében keresendő, aki az alázatot tartva a krisztusi tanítás egyik
lényegi elemének, oktatói tevékenységében is ezt kívánta megvalósítani. A mai
Zeneművészeti Egyetem honlapjának szerkesztői is kiemelik, hogy az egykori
iskolát nem külföldi keresztény misszionáriusok hozták létre; ehelyett a
keresztény szellemiség a japán alapítótól ered.
fotó: 洗足学園音楽大学 @senzokuondai https://twitter.com/senzokuondai
|
fotó: 森建築設計ブログ http://morikentiku.at.webry.info/201403/article_20.html |
Bár az Ezüsthegy és
a Vörösszikla első látásra nem
illeszkedik a Maeda-féle örökséghez, az alkotói kreativitáson túl az Ezüsthegy íves formája – mely a körrel
és gömbbel hozható kapcsolatba – utalhat arra a teljes személyiséget célzó
nevelésre, melyet a Senzoku Egyetem alapelveiben
megfogalmaz. Maeda elveit követve, az Egyetem nem csupán a zenei pályára
igyekszik hallgatóit felkészíteni, hanem teljes személyiségüket kívánja
alakítani, a Japán nevelésben-oktatásban bevett holisztikus szemlélet szerint.
fotó: ブログ Jugem http://saoaoki.jugem.jp/?eid=20
A
Senzoku Gakuen Egyetem és a K/O Design Studio
Az Ezüsthegy épülete
akár ezt, a kör és az íves formák szimbolizálta teljességet is képviselheti.
Valamint árulkodik a K/O Design Studio építészeti filozófiájáról, miszerint az
iroda építészei az embert körülvevő környezetet egészében vizsgálják, és ehhez
igazítják az építészeti formákat. Az építészetet nem csakhogy nem önálló
művészeti ágként, hanem magát a művészetet – és ezáltal az építészetet is – a
környezet és a természet egy részének tekintik. Így érthetőbbé válik, mit is
keres a kanazawai campuson egy mesterséges hegy, a Silver Mountain. A Studio
vezetője, Oshinomi Kunihide (尾新見邦英) korábbi építészirodájával, a
Kajima Design építészeivel együtt alkotta meg az egyedi épületeket.
A különös épületeket tervező K/O Design építészirodát
1993-ban Oshinomi Kunihide hozta létre. A kezdetben középületeket, lakóházakat
tervező Oshinomi tevékenysége mára igen sokrétűvé vált, bútorokat,
üzlet-enteriőröket is tervez. Igyekszik továbbvinni a japán építészeti hagyományokat
a modern építészetbe. Erről tanúskodik, például, egy biztosító társaság
megbízásából 27 emeletes épülete is, az Tokyo
Marine Nichido Biztosító ószakai irodájának épülete. Az épület falainak
síkján kívül Oshinomi még egy köpenyszerű alumínium fémszerkezetet tervezett
hatalmas alumínium oszlopokkal, gerendákkal, mely távoli utóda kíván lenni
annak a fából készült keretnek (ún. kōshi), mely a hagyományos japán
építészetben (eleinte a várak majd a lakóházak homlokzatán) jellemző volt.
Ahogy az alábbi, Kurashikiben készült felvétel is mutatja, a finom függőleges
falécek alkotta keret az ablaknyílások előterében egyrészt a fény megszűrésére
szolgált, másrészt pedig korlátozta a betekintést a városlakók otthonaiba. Bár
Oshinomi fémből reprodukálta ezt a hagyományos szerkezetet, eredetileg a kōshi inspirálta munkáját 1990-ben.
1. megjegyzés: A cikkben használt buddhista templom kifejezés a magyar
japanológusok javasolta terminológiát követi, így a buddhista oterát a magyar nyelvben a templom, míg a sintoista jinját a szentély szó jelöli.
2. megjegyzés: A szövegben a japán
tulajdonnevek a Hepburn-féle átírással szerepelnek.
Szöveg: Torma Ágnes
Képek: Torma Ágnes illetve a jelölt webhelyek
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése