A PPKE Művészettörténet Tanszék
– a Bécsi építészet kurzus keretében – egynapos bécsi kirándulást szervezett
Rozsnyai József vezetésével 2016. május 14-én, szombaton, melyen részt vett az
Építészettörténészek Klubjának öt tagja (Frankó Mónika, Hegedüs Márta Flóra, Jeney
András, Tóth Péter és én) is. A Császárvárosban tett időutazás összes
állomásáról és tartalmas programjáról nem lehet részletes beszámolót írni,
ezért néhány kiemelkedő alkotást szeretnék bemutatni.
Kaiserjubiläumskirche. Fotó: Havas Gyöngyvér |
Kaiserjubiläumskirche. Fotó: Havas Gyöngyvér |
Az építészettörténeti időutazás elején megtekintettük a Mexikoplatz-on álló, Assisi Szent Ferenc tiszteletére felszentelt templomot (Kirche zum heiligen Franz von Assisi), amely Victor Luntz (1840–1903) tervei szerint épült 1898 és 1913 között. (Az építész halála után August Kirstein (1856–1939) irányítása alatt folytatódtak a munkálatok.) A Bécs építészete előadáson is elhangzott, hogy előképe a középkori eredetű kölni Szent Márton templom (Gross St. Martin), főként az impozáns négyezeti torony jelenthetett inspirációs forrást. A bécsi templom felszentelésekor (1913) ideiglenes, faragásokkal díszített, timpanonos fakapuzatot építettek a templom fő- és oldalkapujához, melyek mind a mai napig megmaradtak. A bazilikális elrendezésű épület toronypáros főhomlokzatán, egy lunettába foglalt rózsaablakban látható az Áldó Krisztus, körülötte pedig a négy evangélista jelképe. Az épület jellegzetessége a négy saroktoronnyal szegélyezett négyezeti torony.
Kirándulócsoportunk az Elisabethkapelle bélletes kapujában. Fotó: Rozsnyai József |
Elisabethkapelle. Fotó: Tóth Péter |
A
templom másik elnevezése Kaiserjubiläumskirche,
ugyanis Ferenc József uralkodásának 50. évfordulójára emelték (1848. december
2. V. Ferdinánd lemond és átadja unokaöccsének az osztrák császári címet). Az
évfordulót beárnyékolta az uralkodócsaládot ért tragédia, mert ebben az évben,
1898. szeptember 10-én Erzsébet királyné (Sisi) merénylet áldozata lett. A
királyné emlékét őrzi a szakrális tér legimpozánsabb része, a szecessziós
stílusú, tizenhárom és fél méter magas és tíz méter széles, nyolcszögletes
alaprajzú Erzsébet-kápolna (Elisabethkapelle).
Előképe közé tartozik például a Karoling kori építészet ékköve, az Aacheni palotakápolna.
A bécsi Erzsébet-kápolna védőszentje Árpád-házi Szent Erzsébet, akinek
mozaikból kirakott ábrázolása a középtengelyben látható medalionban kapott
helyett. Rózsát tartó alakja arany háttérből bontakozik ki, mellette a
következő latin felirat olvasható: „In
piam memoriam, imperatricis et reginae Elisabeth”, amely a következőképpen
fordítható le: „Erzsébet császárné és
királyné kegyes emlékezetéért.”A mozaikképeket Carl Ederer (1875–1951)
szecessziós művész készítette. A kupola alatt – a szecesszió formakincsére is
utalóan – koszorút tartó angyalok láthatóak. Fölöttük szintén latin felirat: „Crucem tuam adoramus Domine I Chr, Propter lignum venit Gaudium in universo
Mundo.” Ezek a sorok, amennyiben jól olvastam ki őket, a nagypénteki antifónából
valóak, aminek hivatalos magyar fordítása megtalálható az Éneklő Egyházban (825. ének, 1429. o):„A te keresztedet imádjuk, Urunk, Jézus Krisztus [az eredeti
antifóna teljes szövegben itt benne van még: et sanctum resurrectionem tuam laudamus et glorificamus = és a te
szentséges feltámadásodat magasztaljuk és dicsérjük] mert a Keresztfa által jött az öröm az egész világra!” A kápolna
középterében koronát formázó csillár látható. A sávozott márványburkolattal
díszített Erzsébet-kápolna 1907-ben készült el, a felszentelésére pedig 1908.
június 1-én került sor. Számomra ez a kápolna jelentette a tanulmányút egyik
legnagyobb élményét, ezért részleteztem hosszabban az építéstörténetét.
Postsparkasse. Fotó: Tóth Péter |
Az
aranyló mozaikkal kirakott kápolnából, a hűvösebb elegancia vizeire evezve, Otto
Wagner (1841–1918) Postatakarékpénztárát (Postsparkasse,
1899–1901 és 1904–1906) látogatjuk meg néhány gondolat erejéig. (A kiránduláson
nem ebben a sorrendben haladtunk, most az időutazás 19. századi, illetve századfordulós
épületeit vettem előre.) Az épület jellegzetessége, az alumíniumcsapokkal
díszített márványlapokkal burkolt homlokzat, amely az egész kompozíciónak erődítmény,
vagy páncélszekrény jelleget kölcsönöz. Érdemes ezeket a változó méretű és
elrendezésű csapokat testközelből is megvizsgálni. A kirándulás során még az is
szóba került, hogy a lábazati szinten lévő, rendszertelen és nagyméretű csapok
hasonlítanak a török kor ágyúgolyó okozta belövéseire is, ami erősíti a Postatakarékpénztár
erődítmény jellegét. Moravánszky
Ákos, Versengő látomások című
kötetében (22. o.) olvasható alábbi megjegyzés jól érzékelteti az épület
filozófiáját: „Wagner egy eszmét
fordított le az építészet nyelvére – és ezzel új műszaki esztétikát teremtett.”
Otto Wagner munkái közül tanulmányoztuk még a Stadtbahn városi vasút nevezetes Karlsplatz megállóját (1898).
A Stadtbahn karlsplatzi állomásépülete előtt. Fotó: Rozsnyai József |
A
Ringstrasse mentén és környékén számtalan főmű található, melyek mintául
szolgáltak a magyar építészek számára is. Ezek közül tanulmányoztuk például a
városfal egyik bástyájára (Braunbastei)
épített neoklasszicista Coburg palotát [Palais
Saxe-Coburg, 1840–1845, tervezte: Karl Schleps (1802–1840)]; a neoreneszánsz
Bécsi Iparművészeti Múzeumot, [Österreichisches
Museum für Kunst und Industrie, 1866–1871, tervezte: Heinrich Ferstel
(1828–1883)] ahol groteszk falfestményeket időző motívumokat vizsgáltunk a
reprezentatív előcsarnokban, amelyek az antik Domus Aurea nyomán kialakult reneszánsz dekoráló stílust követik.
Österreichisches Museum für Kunst und Industrie - Museum für Angewandte Kunst. Fotó: Havas Gyöngyvér |
Akademisches Gymnasium. Fotó: Rozsnyai József |
Számomra
nagy élmény volt Bécs egykori Főgimnáziumának [Akademisches Gymnasium, Beethovenplatz, 1863–1865, tervezte:
Friedrich von Schmidt (1825–1891)] alapos szemrevételezése kívülről és
belülről. A téglaburkolatos homlokzat és a neogótikus részletformák szép
egyensúlya jellemezi az épületet, belül pedig szintén a legapróbb részletekig kidolgozott
enteriőr fogadott minket.
A Hundertwasserhaus ölében. Fotó: Rozsnyai József |
Kunst Haus. Fotó: Havas Gyöngyvér |
Az
időutazás során elérkeztünk a 20. század egyik karakteres egyéniségéhez, neve: Friedensreich
Hundertwasser (1928–2000). Épületeinek karakterét színes, szabálytalanul széttört
csempék és kedvesen amorf formák adják. Antoni Gaudí (1852–1926) építészetéhez
hasonló megoldásai a természet szabálytalanságát és az örök körforgásban lévő
életet modellezik. A Hundertwasserhaus
(1983–1985) épületéhez tartozó, csempékkel dekorált díszkúton például még
sírkövek töredékeit is láttuk, vagyis az elmúlás motívuma konkrétan is
megjelent a vidám színkavalkád között. Az épület előterében lévő járda is
hullámzik, mintha lélegezne a járókelők alatt. A komorabb színvilágot mutató
Hundertwasser Múzeumot (Kunst Haus)
is megnéztük, amely az 1990-es években egy régi bútorgyár épületéből került kialakításra.
Wirtschaftsuniversität, Library&Learning Center. Fotó: Rozsnyai József |
Az
építészettörténeti időutazás utolsó állomása a Gazdaságtudományi Egyetem (Wirtschaftsuniversität) kortárs
épületegyüttese, amely 2013/2014 tanévben nyílt meg. A campus épületeit
nemzetközileg elismert és népszerű kortárs építészek tervezték. A legismertebb
a Library&Learning Center (LC), Zaha
Hadid (1950–2016) gigantikus „óceánjárója”, amely az együttes közepén
helyezkedik el. (Az „óceánjáró”megnevezés csupán saját asszociáció a belső tér
letisztult, és áramvonalas megjelenésére.) Az épület erősen megdöntött,
párhuzamos „üvegszalagokkal” tagolt külső képet mutat, jellegzetes részlete egy
– az egész campus karakterét meghatározó – erősen kiugratott, elforgatott és
hegyes szögben végződő elem. A fehér belső térben a lekerekített vonalak
dominálnak. Elmélyedve ezekben az áramvonalas formákban, Erich Mendelsohn
(1887–1953) építészete jutott eszembe.
Űrhajósok az óceánjáró fedélzetén. Fotó: Tóth Péter |
A
csoport Zaha Hadid könyvtárában egy egészen más univerzumban érezhette magát. Elhagyva
az „óceánjáró” fedélzetét, röviden a Gazdaságtudományi Egyetem további épületeit
is vizsgáljuk meg. A szomszédban egy szó szerint brutálisan jó épületpár áll [Department
1 und Teaching Center (D1
& TC): BUSArchitektur, – Laura P. Spinadel (szül. Buenos Aires, Argentína, 1958
– )] melyeket rozsdás vasburkolat
borít. Borongós időben elég zord és zárkózott épületek, elhagyatott gyártelepre
emlékeztetnek. Szépségük, hogy együtt változnak az idő viszontagságaival,
például a rozsdás felületekről lecsöpögő eső vörösre festi a környezetüket.
Derült időben látható a rozsdásodó felületek szépsége, amikor kirajzolódik különleges
vörösesbarna árnyalatuk. A további épülete közül érdekes a játékosan és hosszan
kanyargó Department 3 und Administration (D3 & AD) épülete [Peter Cook (szül. Southend-on-Sea,
UK, 1936 – )] Az egész kompozíció
szoborszerű kialakítást kapott és lekerekített sarkok jellemzik. Az épület
horizontálisan több színsávra tagolódik, vertikálisan – illetve esetenként
szabálytalanul az épület vonalát követve – pedig falécek, dekoratív fényjáték
céljára kialakított árnyékolók láthatóak rajta. A Gazdaságtudományi Egyetem
további jelentős épületei és tervezői: Department
2 und Study Center (D2 & SC) – Hitoshi Abe (szül. Szendai, Japán, 1962
– ); Departement
4 (D4): Estudio Carme Pinós (szül. Barcelona, 1954 – ); Executive
Academy (EA): NO.MAD
Arquitectos (Madrid). Az egyetemi campus kortárs épületegyüttese kiemelt
programpontja volt a kirándulásnak, sci-fi jellegű összhatása egészen más
dimenzióba vitt minket.
Wirtschaftsuniversität, Department 1 und Teaching Center. Fotó: Havas Gyöngyvér |
Összegezve
az építészettörténeti kirándulás tanulságait és élményeit, elmondható, hogy a
Bécsi építészet kurzushoz kapcsolódóan a 19. századtól egészen napjainkig
terjedő időintervallum kiemelt és karakteres műveit tekintettük meg. Az
egynapos út során számos olyan historizáló szakrális- és középületet
tanulmányoztunk, melyek jelentős hatást gyakoroltak Budapest városképére is. Hundertwasser
színes épületei a 20. század bécsi jellegzetességei, amelyek „szimbiózisban
élnek” saját épített és természetes környezetükkel. Az időutazás végén
visszaérkeztünk saját jelenünkbe, a kortárs építészet világába. A 19. és 20.
század fordulóján készült, szecessziós Erzsébet-kápolna arany mozaikjától
eljutottunk Zaha Hadid hófehér „óceánjáró” könyvtárához, amely a 21. század
felgyorsult világát és sebességét tömöríti egyetlen áramvonalas és energikus
formába.
Havas Gyöngyvér
2016. május 25.
A beszámolóban szereplő adatokhoz használt irodalom:
Az egyes építészekhez: Architektenlexikon Wien 1770–1945.
(interneten elérhető: http://www.architektenlexikon.at/)
Az Osztrák-Magyar Monarchia
korszakáról általánosan: Moravánszky
Ákos, Versengő látomások. Esztétikai
újítás és társadalmi program az Osztrák-Magyar Monarchia építészetében
1867–1918, Bp., Vince Kiadó, 1998.
(A kortárs építészek esetében
a saját honlapjuk.)
A fényképfelvételeket
készítették (betűrendben):
Havas Gyöngyvér, Rozsnyai
József, Tóth Péter
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése