"Egyszerű vonalakban tiszta színezés" címmel nyílt kiállítás december 18-án a Budai
Várban, a Dísz tér 15. szám alatt álló De la Motte-Beer-palotában, ahol Gellér Katalin, az MTA tudományos főmunkatársa, valamint Ritoók Pál, a Forster Központ elnökhelyettese és a Magyar Építészeti Múzeum gyűjteményvezetője mondott köszöntőbeszédet. Az
Építészeti Múzeum Róth-hagyatékának alkotásait bemutató kiállítás fő
koncepciója az volt, hogy az iparművész tervezői tevékenységét illetve
munkásságát az építőművészet oldaláról mutassa be. A De la Motte-Beer-palota impozáns
enfilade térsora és a szobák freskódíszítése kiváló lehetőséget nyújtott arra,
hogy a művészi kivitelezésű színes, önmagukban is képzőművészeti értéket
képviselő tervlapok épülettípusok köré csoportosítva legyenek bemutatva. Ennek
megfelelően az első szobában, az ún. Téli ebédlőben lett kialakítva az „Alkotó
szoba”, amely nemcsak a művész életével kapcsolatos adatokat és történeteket
tartalmazza, hanem maga a látogató is alkotóvá válthat a Róth ablakmintákból
elkészített színezők segítségével. A második szoba, az egykori Szalon
rózsamotívumos freskói között szerepelnek a legismertebb hazai középületekhez
készített tervlapok. Az Országház, az Országos Levéltár, a Gresham-palota és a
Zeneakadémia mellett olyan banképületekhez készített munkák is láthatók, mint
a Nádor utca 16. szám alatti egykori Magyar Agrár –és Járadékbank nagyméretű
Merkúr alakos ablakterve, vagy a Török Bankházhoz készített mozaikkompozíció
két tervváltozata. A bemutatott alkotások közül a legnagyobb méretű (175x77 cm),
külön plexi állványon álló tervlap a mexikói Nemzeti Színház színpadnyílása
felett elhelyezett mozaikhoz készült, amelyet Kőrösfői-Kriesch Aladár
tervei alapján Róth Miksa készített 1909-ben.
A harmadik szobában, az egykori
házi kápolna falain Passió-jelenetek láthatóak, ezért a Róth-hagyaték egyházi
vonatkozású alkotásai kaptak itt helyet. Ez a szekció több, a művész
pályafutásával kapcsolatos érdekes adalékot tartalmaz, elsősorban a máriafalvi
templom és a Szent István Bazilika vonatkozásában. A szoba talán
legreprezentatívabb eleme a lipótmezei elmegyógyintézet kápolnájába készített
üvegablakok bemutatása, valamint a szoba sarkában álló eredeti műhelymunka
Krisztus alakjával.
Az utolsó két szobában, amelyek közül
az elülső volt a Hálószoba, intimitása miatt a magánépítkezésekhez: bérházakhoz
és villákhoz készült legszemrevalóbb terveknek ad otthont. A Kasselik Jenő (a
Citadella-tervező Kasselik Ferenc fia és Kasselik Fidél építész unokája) által építtetett
bérházhoz készített Artemisz-motívumos art deco stílusú ablak vázlata mellett, az
Esztergom-Budapest vasúti híd kivitelezésében résztvevő Giovanni Marsaglia milánói
palotájához készült „Max Roth” aláírással ellátott festett és maratott
ablaktervek is láthatóak. Mivel a Róth-hagyaték legdekoratívabb akvarelljei és
rajzai jelzés és évszám nélküli darabok, a koncepció kiegészül a századfordulón
népszerű növényi és állati szimbólumok bemutatásával. Ezekhez kapcsolva látható
galambokkal, hattyúval és pávával, valamint liliomokkal, írisszel és
gránátalmával díszített művészi kivitelű vázlat is, de megjelennek ifjú leányok,
fuvolázó fiú, lant és vitorlás hajó is.
A De la
Motte-Beer-palota 2016. január 4-én nyitja meg újra kapuit, a kiállítás pedig
február 29-ig látogatható.
Sebestyén Ágnes Anna társkurátori
munkáját és Hack Róbert valamint Bélavári Krisztina fotóit megköszönve kíván
Minden kedves olvasónak Áldott békés karácsonyi ünnepet és sikerekben gazdag új
esztendőt a kiállítás kurátora:
Baldavári Eszter
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése