– olvasható
1906 óta a Szépművészeti Múzeum Márvány csarnokában. A múzeum rekonstrukciója
miatt azonban a következő három esztendőben nem lesz lehetőségünk Hippokratész
szavainak helyszíni tanulmányozására. Az intézmény még csak most zárt be, de a
felújítása valójában évtizedek óta tart: az 1980-as évek végén kezdődött a
mélyföldszinti termek létrehozásával. Itt kapott helyet az újra rendezett
Egyiptomi gyűjtemény, a Majovszky-termekben a 20. századi anyag, valamint az
időszaki kiállítások számára kialakított Dór és Ión Piramis-termek, amelyek
felülvilágítóit minden bizonnyal a Louvre üvegpiramisai ihlették. A
mélyföldszinten helyezték el a kávézót, illetve a látogatóktól elzárt területen
raktárakat és irodákat alakítottak ki. 1990-re készült el a Márvány-, a Ión- és
a Pergamon csarnok felújítása. Ez utóbbiakba került a 19. századi festmény- és
szoborkiállítás.
A
szakkönyvtár és a restaurátor-műtermek 1997-ben a Szondi utca 77. szám alatti
új, öt szintes épületbe költöztek, és ugyanebben az esztendőben az átrendezett
Antik gyűjtemény megnyitására került sor a főépület földszinti termeiben.
Az évszázad
legvégén adták át a felújított Barokk csarnokot és a grafikai kiállítótermet,
amelynek ma is meglévő bútorzatát Toroczkai Wigand Ede tervezte, ahogyan a
gyűjteményhez tartozó olvasóterem, a könyvtárszoba, a tisztviselői szoba és a
raktárhelyiségek berendezését is. Az építész előrelátását jelzi, hogy a
grafikai művek bemutatását szolgáló, politúrozott mahagóni furnérozással
készült portefeuille szekrényeken nincsenek díszítmények, amelyek árnyékot
vetnének a lapokra, s ezzel zavarnák a műélvezetet.
A 2000-es
évek elején egymás után nyíltak meg a Régi Képtár új, állandó kiállításai az
első és a második emeleti kiállítóterekben. A centenáriumi évben, 2006-ban a
Pergamon és a Ión csarnokból a Modern gyűjtemény anyagát elköltöztették, s a
klimatizált, zsilipkapuval ellátott terek azóta a nagyszabású időszaki
kiállításoknak adnak otthont.
A jelenlegi
rekonstrukció az épület Dózsa György úti tömbjét érinti, a múzeum
alapterületének mintegy negyven százalékát. A felújítás célja részint az, hogy
a látogatók számára kényelmesebb, barátságosabb, vonzóbb legyen az intézmény,
hogy a dolgozók a ma elvárásainak megfelelő körülmények között végezhessék a
munkájukat; részint pedig az, hogy a Schickedanz Albert által megálmodott
tereket több évtizednyi rejtőzködés után újra birtokba vehessük.
A legtöbb
szó a Román csarnokról esik. Ez a helyiség voltaképp a múzeum hátsó
traktusának, a reneszánsz palotának az egyik fedett udvara, amelynek párja a
Barokk csarnok. A kettős üvegfedésű, három hajós román stílusú bazilikát idéző
terem rendelkezik az épület legnagyobb festett falfelületével, melynek
különleges koncepcióját valószínűleg maga az építész, Schickedanz Albert
dolgozta ki. A még romosan is rendkívül impozáns és drámai hatású térben
keresztény ikonográfiai programot, zodiákus motívumokat, heraldikus elemeket
fedezhetünk fel, valamint magyar szentek és történelmi személyek alakjait:
Szent László, Szent Margit, Szent István, Ozorai Pipo képmásai jelennek meg a
falakon.
Az Országos
Szépművészeti Múzeum alapításáról szóló 1896. évi VIII. törvénycikk I. §-ának d)
pontjában meghatározott cél szerint az eredeti emlékek mellett be kell mutatni
az építészettörténet fejlődését is „dekoratív
és constructív elemeiben, másolatok, modellek és felvételek alakjában, szintén
egész fejlődésében”. Ezért a századfordulótól kezdve folyamatosan
vásároltak Firenze, Berlin és Köln öntőközpontjaiból kiváló minőségű gipsz
replikákat. A földszinti nagy csarnokokban, összesen 4.400 m2
alapterületen, eredeti műalkotások mellett helyezték el az öntvényeket. Az
1920-as években, amikor ezek divatja leáldozóban volt, és a korszerű
tárlatrendezési elvek szerint nem illett az eredetit és a másolatot egy térben
bemutatni, a Román csarnokban egy önálló gipszöntvény kiállítást rendeztek,
ennek bizonyos elemei még ma is megtalálhatók a helyiségben.
A második
világháború alatt a gipszeket nem mentették, közülük sok végleg tönkre ment. A
háború befejezése után a megsérült Román csarnokba zsúfoltak be mindent, s a
terem egyszerűen raktárrá vált. A szobrok mellé 1985-ben egy három emeletes
Dexion Salgó állványt építettek, amely a Régi Képtár raktáraként szolgált
egészen a közelmúltig. A 36 tonnányi polcrendszert szétszedték, de a csarnok
még távolról sem üres. Donatello Gattamelata
lovas szobra uralja a helyiséget. A kompozíció érdekessége, hogy a talapzata
is gipszből készült. A múzeum másik, nagyméretű lovas szobra, Verrocchio Colleoni zsoldosvezére – amely
eredetileg a Reneszánsz csarnokban állt – szétszedve, darabokban hever hetven
éve. A gipszmásolatokon jelenleg kőrestaurátorok dolgoznak, portalanítják,
óriási faládákba csomagolják, majd ideiglenes raktárakba szállítják azokat,
hogy onnan elkerülhessenek végleges helyükre. Komáromban, a Csillag erődben a Művészeti, Történeti és Hadkultúra Központ
felállítását tervezik, ahol az antik és középkori gipszmásolatok egy része kap
helyet. A középkori anyag másik fele, illetve a reneszánsz korszakot
reprezentáló replikák a Szabolcs utcába kerülnek, ahol az Országos Múzeumi Restaurálási és Raktározási Központ
látványraktárában lehet majd őket megszemlélni.
Nem visznek
el minden gipszet: a csarnok nyugati falába épített freibergi Aranykapu és a gyulafehérvári
székesegyház Fejedelmi kapuja marad,
de azokat újra megnyitják, hogy a Román és a Reneszánsz csarnok ismét közvetlen
kapcsolatba kerülhessen egymással.
A
rekonstrukció részeként a Michelangelo terem is újból közösségi tér lesz. Ezt a
gyönyörű, reneszánsz kis csarnokot fából épített galériával osztották ketté,
most irodák találhatók benne. A mélyföldszinti Piramis termek felülvilágítóit
megszüntetik, a termeket a kávézóval, valamint a Márvány csarnok alatti terület
egy részével egybe nyitják, hogy egy 1.200 négyzetméteres kiállítóteret
nyerjenek, ahol az újranyitás után az időszaki tárlatokat rendezik majd meg. A
Majovszky-termekbe költöző Egyiptomi gyűjtemény helyén egy elegáns éttermet
hoznak létre, amit a lábazati fal megnyitásával a Városliget felől is
elérhetővé tesznek.
A felújítás
során kicserélik a tető egy részét, felújítják a gépészeti és a biztonsági
rendszert és természetesen az egész épületet akadálymentesítik. Mindezen
munkálatok befejezésével egy régi-új Szépművészeti Múzeum nyílik majd meg 2018
márciusában.
Hippokratész mondatának csak az
első négy szava olvasható a Márvány csarnokban. A rekonstrukció sikerében bízva
és az újra nyitást várva figyeljünk a folytatásra is: experimentum periculosum, iudicium difficile.
Szöveg és fotók: Mácsay Krisztina
Archív felvételek: Vasárnapi Ujság 1920. évf. 25. szám
Látványterv: Mányi Stúdió
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése