J. Paul
Getty (1892-1976) amerikai olajmágnás a múlt század egyik leggazdagabb embere
volt. Első dollármillióját 23 évesen szerezte, de komoly műgyűjtésbe csak az
1930-as években fogott. Los Angeles elővárosában, Malibuban vásárolt magának
birtokot, az itt épített Ranch House-ban
helyezte el gyűjteményét, amely 1954-től hetente két délután a nagyközönség
számára is nyitva állt. A kollekció egyre gyarapodott, ezért Getty rövidesen
egy új épület felállítását határozta el. Robert Langdon és Ernest Wilson
építészek vezetésével 1974-re készült el a múzeum. A kritikusok nagy része
fanyalogva fogadta az épületet, szerintük a munkálatokra fordított 17 millió
dollárból egy modern, stílusában előremutató, a jövőt vizionáló múzeumépületet
kellett volna létrehozni, nem pedig egy távoli, méghozzá igen távoli múltat
idéző másolatot.
Amit
azonban a rosszmájú kritikusok jóslata ellenére évente félmillióan keresnek fel
és járnak be, nem más, mint a Vezúv 79-es kitörésekor elpusztult Villa dei Papiri replikája. Az épület
egykor Herculaneum, a hős Herkulesről elnevezett város határában állt.
1750-ben, a svájci mérnök, Karl Weber irányításával kezdték feltárni a
luxusvillát, amely nevét az egyik teremben talált, 1785 db elszenesedett
papirusztekercsről kapta. Getty tizenkilenc éves korában járt először
Herculaneumban, s attól a pillanattól kezdve rajongott a helyszínért, a
korszakért, általában az ókori kultúráért – évekkel később egy történelmi
témájú novellát is megjelentetett. Számára nem volt kérdés, hogy az új
múzeumépületnek stílusában reflektálnia kell a benne bemutatott tárgyakra, így
esett a választása az általa csodált nagyvonalú, elegáns villa suburbanára.
J. Paul
Getty 1976-ban bekövetkezett halálakor óriási vagyont, mintegy 700 millió
dollárnyi olajrészvényt hagyott a múzeum kurátoraira, aminek köszönhetően az
addig jobbára görög és római emlékekből, francia bútorokból és iparművészeti
tárgyakból, valamint néhány európai festményből álló gyűjteményt bővíteni
kezdték. Szobrokat, újabb festményeket, grafikákat, középkori kéziratokat, fényképeket
vásároltak.
Bár a malibui birtokon végeztek átalakításokat, az egyre gazdagabb
anyag bemutatására a Villa szűknek
bizonyult, ezért Los Angeles Brentwood negyedében, egy 750 hektáros területen
Richard Meier tervei alapján 1997-re felépült a Getty Center, amely ma – az antik gyűjtemény kivételével – otthont
ad a Getty Museum kincseinek.
A Getty Center megnyitásával egy időben a Villa bezárt, hogy 2006-ban, teljes
pompájában nyíljon meg újból, mint Amerika egyetlen múzeuma, amely kizárólag az
ókori görög, etruszk és római kultúra tárgyi örökségét gyűjti, kutatja és
állítja ki.
A felújítás
nem csupán az épület csinosítását szolgálta, hanem egy korszerű, a legmodernebb
technikával felszerelt komplexum létrehozását is jelentette – a Ranch House-ban irodákat, restaurátor
műhelyeket, könyvtárat, kutató szobákat alakítottak ki; J. Paul Getty egykori
otthona és első múzeuma ma a látogatók elől elzárt terület.
Az 1970-es évek óta eltelt
időszakban Herculaneum területén tovább folytatták az ásatásokat, a Krisztus
előtti első században épült Villa dei
Papiriról egyre több minden derült ki, így a felújítás – és bővítés – során
az egykori reprezentatív külvárosi villa még hitelesebb, még pontosabb
másolatát tudták létrehozni. A Machado Silvetti építészcég elsősorban Karl
Weber rajzait használta fel, de emellett más, campaniai és római ásatás
emlékanyagát is alapul vette.
Ahhoz, hogy egy ókori villa hangulatát minél pontosabban visszaadják, a tájat, a kertet épp olyan gondosan meg kellett tervezniük, mint az épületet. A Vezúv lábánál álló villák kertjei nagyon fontos szerepet játszottak a tulajdonosaik életében; dolgoztak, játszottak, étkeztek, pihentek itt, tehát kellemesnek és kényelmesnek kellett lenniük. A Malibuban kialakított római kert létrehozása nagy kihívás volt a tervezőknek, bár az, hogy Dél-Kalifornia és a Nápolyi-öböl klímája hasonlít egymáshoz, némi könnyebbséget jelentett. Habár nem tudni, hogy pontosan milyen növények nőttek a Villa dei Papiri kertjében, a korabeli irodalmi forrásokból, valamint a modern tudományos analízisekből sok információt gyűjtöttek. A múzeum kertjéhez Olaszországból hoztak magokat, hagymákat, örökzöldeket.
Ahhoz, hogy egy ókori villa hangulatát minél pontosabban visszaadják, a tájat, a kertet épp olyan gondosan meg kellett tervezniük, mint az épületet. A Vezúv lábánál álló villák kertjei nagyon fontos szerepet játszottak a tulajdonosaik életében; dolgoztak, játszottak, étkeztek, pihentek itt, tehát kellemesnek és kényelmesnek kellett lenniük. A Malibuban kialakított római kert létrehozása nagy kihívás volt a tervezőknek, bár az, hogy Dél-Kalifornia és a Nápolyi-öböl klímája hasonlít egymáshoz, némi könnyebbséget jelentett. Habár nem tudni, hogy pontosan milyen növények nőttek a Villa dei Papiri kertjében, a korabeli irodalmi forrásokból, valamint a modern tudományos analízisekből sok információt gyűjtöttek. A múzeum kertjéhez Olaszországból hoztak magokat, hagymákat, örökzöldeket.
Az intézmény új bejárati
pavilonjából a gyalogút a Barbara és Lawrence Fleischman nevét viselő
szabadtéri színházhoz vezet. A domboldalba vájt tizenöt sorban egyszerre 450
néző élvezheti az alkalmanként rendezett előadásokat, koncerteket. A színház
lépcsőjén leereszkedve érkezünk el a múzeum tényleges bejáratáig, amelyet nyolc
korinthoszi oszlop díszít. A szokatlan – az alsó részében vörösre festett,
sekély kannelúrás, a felsőben fehér színű, spirálos vonalvezetésű – oszlopok
előképéül a Stabiae-ben álló Villa San
Marco oszlopai szolgáltak.
Bronz kapu nyílik az előtérbe,
onnan léphetünk a római ház központi terébe, az átriumba, amely több, ókori épületből vett motívumot tartalmaz. A
jón féloszlopok a Herculaneumban feltárt Szamniszi
ház mintájára készültek, a mennyezetet díszítő rozetták a pompeji Lararium házán is megtalálhatók, míg az
oroszlánfejekkel ékes compluvium
eredetije a Vettiusok házában
figyelhető meg. Malibuban a nyílás elzárható, a ritkán hulló eső sem gyűlik az impluviumban – ezt egy cibetmacska fejét
formáló kútból töltik fel. A Kaliforniát hosszú ideje sújtó aszály miatt
azonban a kutak és medencék – már amelyekben nem élnek állatok – mind szárazak.
Bár a Villa dei Papiri több
helyiségét is mozaikpadló borította, a múzeumban csak az átriumban találunk erre példát. Az impluvium körül a fekete-fehér, városképet imitáló padló a pompeji Diomédész villa mozaikjának mása. A
márvány medence sarkaiban kisfiút ábrázoló bronzszobrok állnak, ezek a Weber
által talált több mint tucatnyi szobor közül négynek a másolatai. Az átriumból
nyílnak a múzeum kiállítóterei.
Az épülethez két perisztil is tartozik. A kisebbet
harminchat jón oszlop hangsúlyozza, a hosszúkás medence körül babér,
labdarózsa, mirtusz, rozmaring, levendula és akantusz nő. A növények között a Villa dei Papiriban lelt szobrok
másolatai állnak.
A belső perisztilből érhető el a pazar kis terem, a bazilika. Nyolc fehérmárvány oszlop osztja a teret három hajóra. A
korinthoszi oszlopfőket négy, különböző színű márványból faragták, a
herculaneumi Szarvas házában talált
egyetlen oszlopfő mintájára. A Cipollino márvánnyal borított falakon a fekete
palával keretezett négyzetes elemek közül kettőt alabástrommal töltöttek ki. A
vékonyra csiszolt anyag finoman, lágyan ereszti át a fényt. A többi keret
mézszínű ónixot ölel körül.
A bazilika mellett egy másik különleges termet találunk, ahol
tizennégy különböző típusú márvánnyal burkolták a falakat és a padlót. Ez a tér
nem konkrét mása egy ókorinak, csupán az egykor bányászott rendkívül sokféle
színű, mintázatú, felületű anyagot mutatja be.
A Herkules temploma nevű helyiségben állítják ki J. Paul Getty
legkedvesebb műtárgyát, a Lansdown
Herkulest. Az életnagyságú márványszobrot – amely a fiatal hőst ábrázolja,
kezében a legyőzött nemeai oroszlán bőrével – a gyűjtő 1951-ben vásárolta meg.
A kör alakú szentély padlóburkolata Karl Weber rajza alapján készült: huszonkét
koncentrikus körből áll, amelyek mindegyike világos és sötét márvány
háromszögek váltakozásából épül fel. Nagyszerű példája úgy a geometrikus
mintázatnak, mint a különböző színű márványok harmonikus felhasználásának.
Az ókori római villákban az emeletet szűk, eldugott lépcsőkön lehetett megközelíteni, így hát a múzeumi lépcsőház szinte az egyetlen eleme az épületnek, amely eltér az antik mintától. Az elegáns, karcsú lépcső Spanyolországból importált sárga színű márványból készült, és a modern múzeumépítészeti igényeket elégíti ki. Az emeleten is kiállítótereket találunk.
A lépcsősor mögött nyílik a
keleti kert, a villa egyik legbájosabb része. A középpontjában, babérfák
árnyékában egy cibetmacska-fejekkel díszített bronz szökőkút áll, az egykori Villa dei Papiriben talált kút
másolata. Lehet, hogy a villa tulajdonosa kedvelte és birtokolta is ezt a
szelídíthető ragadozót, hiszen több helyen is használta a fejet, mint dekoráló
motívumot. A kert falánál álló, mozaikokból kirakott és színházi maszkokkal
díszített másik kút a Pompejiben feltárt Nagy
Kút másolata.
A triclinium, az ókori villák étkező helyisége, ahol a házigazda a
vendégeit szórakoztatta, a múzeumban a külső és a belső perisztil között található, ez utóbbitól két, gazdagon faragott,
magas talapzatra emelt fehér márvány korinthoszi oszlop választja el. A padlót
és a falakat más-más, pompeji és herculaneumi lakóházakban talált burkolatok
alapján tervezték meg, a padlón például a Szarvas
házában feltárt márványpadló másolata látható, amelyet négy, eltérő helyről
(Egyiptom, Spárta, Phrügia, Tunézia) származó márványból mintáztak, míg a
falakra tizenegy különböző helyen bányászott kőzet került.
A külső perisztil az épületkomplexum egyik leglenyűgözőbb része. A középpontjában egy hosszú medence áll. Herculaneumban mélyebb volt, halak is éltek benne, de Malibuban ezt nem lehetett megvalósítani. A babér-, pálma- és gránátalmafák tövében, leander, levendula, ibolya, kakukkfű és írisz szomszédságában, Nápolyban öntött szobormásolatok kaptak helyet, mégpedig ott, ahol Weber jelölte őket a Villa dei Papiri feltárásakor az alaprajzon.
A falakat második pompeji
stílusban festették meg, illuzionisztikus építészeti, csendéleti elemekkel –
minden egyes motívumnak megvan a maga eredetije Pompejiben, Herculaneumban vagy
Oplontisban. Csakúgy igaz ez a padlóra, a mennyezetre és a lámpatestekre.
A kert déli oszlopcsarnokáról az
óceánra nyílik lenyűgöző kilátás, míg a nyugati oldal teljes hosszúságában
elterülő kedves kis fűszernövénykertből a Santa Monica-hegység ezer méteres
magassága határozza meg a látványt.
A múzeum kiállítótereiben
tematikus elrendezésben sorakoznak a műtárgyak, könnyen érthető, de nem
lekezelően didaktikus módon. A trójai háború történetével összefüggő emlékeket
bemutató teremben például fellapozhatók Homérosz művei, az Iliász és az Odüsszeia. A
falakon minimális információ, a műtárgyfeliratok mindössze 5-6 sorosak. Sehol
egy multimédiás eszköz – és mégsem avítt a kiállítás. Minden tudnivaló eljut a
látogatóhoz, sőt, felkelti a kíváncsiságát az iránt az ember iránt, aki a
huszadik század derekán Utazás
Korinthoszból címmel írt történetet. J. Paul Getty Kaliforniában
újraálmodta az ókort. A múzeumépületet nézve sokan ma is fanyalognak és hamisat
kiáltanak. Valóban nem modern, pláne nem futurisztikus. De kiegyensúlyozott, kristálytiszta
és… gyönyörű.
Szöveg és képek: Mácsay Krisztina
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése